Rozwój umiejętności cyfrowych nauczycieli, wykorzystanie narzędzi pozwalających na szybką i skuteczną komunikację, jednolite środowisko pracy w szkole oparte o usługi Microsoft pomagające nie tylko w nauczaniu zdalnym i hybrydowym. To wymierne efekty porozumienia o współpracy pomiędzy miastem Kraków a firmą Microsoft, które zostało podpisane przez prezydenta Jacka Majchrowskiego i przedstawicieli Microsoft Polska.
– Dyrektorzy i nauczyciele krakowskich szkół w czasie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 podjęli ogromny wysiłek, aby sprostać wyzwaniu nauczania zdalnego, a Miasto Kraków starało się im w tym pomóc. Dzięki akcji #DajżeKompa realizowanej przy współpracy z przedstawicielami krakowskich firm, potrzebny do nauki sprzęt cały czas trafia do uczniów. Za sprawą współpracy nawiązanej z firmą Microsoft idziemy o krok dalej, wspierając szkoły w sposób systemowy w prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, a także podnosząc kompetencje nauczycieli w tym zakresie – mówił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Jak dodała Cecylia Szymańska, dyrektor Rynku Edukacyjnego w Microsoft, współpraca z samorządami w kwestii transformacji cyfrowej szkół jest dla firmy kluczowa i już teraz widać jej namacalne efekty.
– Jak w każdym projekcie, krytycznym elementem jest budowanie umiejętności cyfrowych nauczycieli i uczniów. Ważna jest perspektywa aktualna oraz kompetencje potrzebne w odnalezieniu się na rynku pracy za kilka lat. W maju tego roku, w ramach naszego zobowiązania do stworzenia Polskiej Doliny Cyfrowej, zobowiązaliśmy się także do przeszkolenia 150 tysięcy Polaków w zakresie nowych technologii. Nie od dzisiaj stawiamy przede wszystkim na nauczycieli i ambitnych edukatorów, którzy chcą poszerzać swoje kompetencje i przekazywać wiedzę koleżankom i kolegom. Tym, co jest w szkole najważniejsze, to komunikacja między uczniem i nauczycielem. Czerpanie od siebie doświadczeń i wzajemne uczenie się. Dlatego chcemy udostępnić platformę, bezpieczną dla danych, która pozwoli równocześnie nie tylko swobodnie się komunikować, ale też współpracować w ramach tych samych dokumentów, przygotowywać sprawdziany albo wirtualnie podróżować do innych zakątków świata, ucząc się języków i poznając jak kształcą się inni – powiedziała Cecylia Szymańska.
Porozumienie na rzecz wsparcia edukacji podpisane w Krakowie jest kolejnym etapem, który ma na celu jeszcze większe zaangażowanie się we wspólne budowanie szkoły przygotowanej na wyzwania codzienności.
Jeszcze we wrześniu rozpoczął się cykl bezpłatnych webinariów dedykowany krakowskim nauczycielom, dyrektorom i szkolnym administratorom IT. Przez ostatnie dwa tygodnie, codziennie w godzinach wieczornych, z tej propozycji korzystało średnio 1200 krakowskich nauczycieli. Zapisy szkoleń są dostępne także on-line w Portalu Edukacyjnym Miasta Krakowa, dlatego każda osoba chcąca podnieść swoje umiejętności związane z wykorzystaniem narzędzi Microsoft w pracy z uczniami, może z nich korzystać.
Szkolenia były dedykowane również dyrektorom szkół, którzy dowiadywali się, jak sprawniej zarządzać placówkami z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi Office 365, w tym niezwykle przydatnej w procesie komunikacji aplikacji Microsoft Teams. Wsparcie techniczne w ich wdrożeniu otrzymali natomiast szkolni administratorzy IT, którzy wciąż mogą prowadzić konsultacje z ekspertami Microsoft z zakresu budowania jednolitego środowiska komunikacyjnego w krakowskich szkołach.
Niezależnie od tego, we wrześniu krakowskie poradnie psychologiczno-pedagogiczne rozpoczęły kompleksowe szkolenia z wykorzystania cyfrowych technologii prowadzone z myślą o radach pedagogicznych. Tylko do tej pory odbyło się ich ponad 20. Kolejne szkolenia prowadzone przez trenerów rekomendowanych przez Microsoft będą odbywać się w najbliższych tygodniach, a w sumie chęć ich odbycia zadeklarowało ponad 120 krakowskich placówek. Spotkania każdorazowo uwzględniają potrzeby konkretnej szkoły, dzięki czemu są jak najbardziej efektywne i przydatne.
Microsoft chce poszerzać wiedzę edukatorów i pracowników administracyjnych szkół w zakresie wykorzystywanych technologii. Oferuje przy tym pomoc w budowaniu referencyjnych szkół, czyli takich, które wykorzystują rozwiązania technologiczne w zakresie zarządzania, nauczania oraz uczenia się w oparciu o technologie Microsoft ze szczególnym uwzględnieniem usług wspierających zdalne nauczanie (takich jak MS Teams).
Mają w tym pomagać modelowe „Szkoły w chmurze Microsoft”. Pierwszą z tego typu krakowskich szkół ma zostać szkoła podstawowa w nowym Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 12 na os. Gotyk (ul. ks. Józefa Meiera 16D). Dzięki współpracy, jej nauczyciele będą mogli nie tylko nabyć kompetencje potrzebne im w codziennej pracy, ale także pozwalające na szkolenie innych edukatorów z wykorzystania nowych technologii i narzędzi Microsoft.
– Tu w Krakowie chcielibyśmy także pomóc w stworzeniu „Szkół w chmurze Microsoft”. Zależy nam na tym, aby powstawało coraz więcej szkół, w których pedagodzy mają kompetencje cyfrowe i szkolą innych nauczycieli z wykorzystania rozwiązań technologicznych z zakresu zarządzania, nauczania oraz uczenia się – powiedziała Cecylia Szymańska.
Współpraca z firmą Microsoft daje krakowskim nauczycielom także inne możliwości podnoszenia swoich kompetencji, dzięki udziałowi w ogólnopolskich i międzynarodowych programach. Wśród nich jest między innymi Akademia Cyfrowego Edukatora, dzięki której można poznać rozwiązania Microsoft, a także inspirujące przykłady z zakresu cyfrowej nauki i ciekawe projekty edukacyjne z Polski i świata. W jej ramach co miesiąc odbywają się trzy szkolenia on-line, skierowane zarówno do nauczycieli, dyrektorów, jak i administratorów. Prowadzą je edukatorzy z polskiej społeczności Microsoft Innovative Educator Expert'ów, którzy od wielu lat z powodzeniem wprowadzają nowoczesne rozwiązania edukacyjne w swoich szkołach.
Nauczyciele z Krakowa będą mogli także rejestrować się na platformie Microsoft Education Center, która skupia nauczycieli otwartych na innowacyjne rozwiązania w edukacji.
Na stronie internetowej education.microsoft.com dostępne są bezpłatne kursy i zasoby dla szkół oraz edukatorów, panel „Ask a Microsoft Innovative Educator Expert” (zawierający odpowiedzi nauczycieli z całego świata na najczęściej zadawane pytania dotyczące cyfrowej edukacji), samouczki z podstawy obsługi najważniejszych narzędzi Office 365 czy też seria poradników o tym, jak wyrównywać szanse uczniów z dysfunkcjami.
Dodatkowe informacje można znaleźć tutaj oraz w Portalu Edukacyjnym Miasta Krakowa.