Kraków zapewnia mieszkańcom dostęp do nieodpłatnej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego w 31 punktach zlokalizowanych na terenie całego miasta. Ze względu na obostrzenia związane z sytuacją epidemiczną, punkty zamknięte są do odwołania, a pomoc udzielana jest wyłącznie zdalnie – drogą telefoniczną.
Osoby, które chcą skorzystać z telefonicznej nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego i nieodpłatnej mediacji proszone są o kontakt z infolinią pod numerem: 728 366 319 (rejestracja czynna w godz. 7.30-16.00). Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnej mediacji odbywa się według kolejności zgłoszeń, po uprzednim umówieniu terminu wizyty pod wskazanym numerem telefonu.
Z darmowej usługi mediacji będzie mogła skorzystać każda osoba fizyczna lub prawna dążąca do polubownego rozwiązania sporu, ale pod warunkiem, że stroną inicjującą skorzystanie z nieodpłatnej mediacji jest osoba fizyczna, której nie stać na komercyjną pomoc prawną i która złoży stosowne oświadczenie.
Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których: sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego oraz zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Nieodpłatna pomoc prawna lub nieodpłatna mediacja przysługuje osobie, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba uprawniona przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnej mediacji składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
Z porad mogą też korzystać przedsiębiorcy, którzy w ciągu ostatniego roku nie zatrudniali ani jednej osoby. Rejestracja porady i jej udzielanie odbywa się wtedy na podobnych warunkach jak osób fizycznych.
Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej bip.krakow.pl.