górne tło

Pytania w sprawie Białych Mórz i przebudowy ul. Władysława Łokietka

Radni Łukasz Sęk, Grzegorz Stawowy, Łukasz Gibała, Tomasz Daros oraz Łukasz Maślona złożyli interpelacje międzysesyjne do Prezydenta Miasta Krakowa. Interpelują m.in. w sprawie przejścia dla pieszych na ul. Bulwarowej oraz używania soli do zimowego utrzymania dróg i chodników.

Radny Łukasz Sęk interpeluje w sprawie organizacji ruchu na ul. Bulwarowej. - Otrzymałem kilka zgłoszeń od mieszkańców dotyczących bezpieczeństwa przejścia przez tę ulicę w rejonie Zalewu Nowohuckiego. Szczególnie dotyczy to osób, które zostawiają auto na parkingu po stronie boiska i przechodzą w stronę Zalewu. Często pojazdy jadące od strony ul.  Stanisława Wojciechowskiego wyjeżdżają zza zakrętu z duża prędkością i hamują w ostatniej chwili lub zmuszają pieszych do przebiegania. Miejsce to jest chętnie uczęszczane przez mieszkańców i ruch pieszy przez ulicę Bulwarową na tym fragmencie jest bardzo duży. Zwracam się do Pana z prośbą o rozważenie możliwości ustanowienia przejścia dla pieszych przez ul. Bulwarową, być może o szerokości większej niż standardowo w okolicy budek gastronomicznych – pisze radny do Prezydenta.

- Wielu mieszkańców Krakowa zwróciło się do mnie z prośbą o interwencję w sprawie sposobu utrzymania dróg i chodników w czasie zimy. Środki, które są do tego wykorzystywane mogą powodować wiele zniszczeń i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego oraz zabytków. Należy zwrócić szczególną uwagę na sól, która również jest wykorzystywana do tych celów. Negatywne skutki jej stosowania dla zwierząt, roślin i zabytków powinny powodować szczególną ostrożność w jej stosowaniu – pisze w interpelacji radny Tomasz Daros i pyta, jakie środki chemiczne są stosowane do utrzymania dróg i chodników na terenie Krakowa ze szczególnym uwzględnieniem Dzielnicy I Stare Miasto oraz Bulwarów Wiślanych. - Czy dopuszcza się do utrzymania dróg i chodników mieszankę piasku z solą drogową lub innymi chlorkami?  Które obszary Krakowa są utrzymywane w zimie za pomocą żwiru lub piasku? – pyta radny Prezydenta.

- W nawiązaniu do informacji prasowych, jak również informacji Prezydenta zawartej w odpowiedzi na wniosek organizacji pozarządowych o przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie zagospodarowania Białych Mórz, a także wizji lokalnej, którą przeprowadziłem wspólnie z krakowskimi naukowcami i przedstawicielami organizacji ekologicznych zwracam się z prośbą o szczegółowe wyjaśnienie kilku kwestii – pisze w złożonej interpelacji radny Łukasz Maślona i pyta Prezydenta, na jakim obecnie etapie jest Zarząd Infrastruktury Sportowej w kwestii odzyskania tego terenu od dotychczasowego dzierżawcy? Dlaczego teren nadal nie jest we władaniu Gminy Miejskiej Kraków? Kiedy i jakie działania podjął ZIS celem odzyskania Białych Mórz? Czy Gmina Miejska Kraków dysponuje badaniami dotyczącymi stanu środowiska w rejonie Białych Mórz i jego wpływu na okoliczne tereny? Czy w umowie dzierżawy obecny dysponent terenu był zobowiązany do przeprowadzenia jego rekultywacji i zabezpieczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne? Czy taką rekultywację przeprowadził? Czy teren Białych Mórz został zgłoszony do RDOŚ jako potencjalne zanieczyszczenie historyczne?

Radny Grzegorz Stawowy pisze do Prezydenta, że według uzyskanych informacji od 3 miesięcy nie jest kontynuowana przebudowa ul. Władysława Łokietka na odcinku od ul. Kaczorówki do ul. Na Zielonki. Po wykonaniu odcinka kanalizacji pod koniec października 2020 r. prace zostały wstrzymane. - Z tego co się dowiedziałem bezpośrednią przyczyną tego stanu rzeczy jest brak możliwości „dogadania się” Miejskiego Inżyniera Ruchu, Zarządu Transportu Publicznego oraz Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Proszę o kopie otrzymanych w tej sprawie pism od wykonawcy oraz kopię korespondencji pomiędzy wydziałami i jednostkami w tej sprawie, kopie udzielonych odpowiedzi, łącznie z kopiami notatek ze spotkań. Lokalni mieszkańcy ucieszyli się na wyczekiwaną przez 10 lat przebudowę. W większości przypadków sami rozebrali ogrodzenia i odbudowali je w nowych miejscach. Niektóre domy mają już odświeżoną elewację, tymczasem w całej okolicy jest niebywały brud, który pochodzi  z rozkopanej ulicy i jest rozwożony przez samochody po całej okolicy. Byłoby wielką szkodą, gdyby nieudolność zabiła w mieszkańcach entuzjazm z tak oczekiwanej inwestycji, o którą osobiście wiele lat zabiegałem - pisze w interpelacji radny Stawowy.

Radny Łukasz Gibała złożył interpelację w sprawie budowy układu komunikacyjnego od ul. Karola Szczerbińskiego do ul. 8 Pułku Ułanów. W związku z planowaną budową ul. 8 Pułku Ułanów w Krakowie przystąpiono do opracowywania dokumentacji projektowej dla realizacji tzw. „Uzupełniającego układu komunikacyjnego – ulicy KDW.5 na odcinku od skrzyżowania ul. Żywieckiej i ul. Karola Szczerbińskiego do skrzyżowania z projektowaną ul. 8 Pułku Ułanów”. Droga ta została przewidziana już w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru „Polana Żywiecka”. Obecnie okolice terenu zabezpieczonego pod budowę połączenia drogowego KDW.5 nie są zabudowane, nie znajdują się tam także żadne ciągi drogowe. Realizacja tego połączenia drogowego będzie wymagała budowy od podstaw odcinka jezdni wraz chodnikami i pozostałą infrastrukturą o długości co najmniej 420 metrów. Koszt tej inwestycji pochłonie miliony złotych, a budowa będzie się wiązać z wycięciem szeregu cennych gatunków drzew i krzewów. Budowa drogi bezpowrotnie pozbawi okolicznych mieszkańców znajdującej się obecnie w tym miejscu, chętnie uczęszczanej trasy spacerowo-rekreacyjnej. Natomiast, istnieje możliwość „przyłączenia” osiedla do projektowanej ul. 8 Pułku Ułanów poprzez wykonanie długiego na około 10 metrów łącznika pomiędzy zachodnim, tzw. ślepym końcem ul. Karola Szczerbińskiego, a projektowaną ul. 8 Pułku Ułanów. Rozwiązanie to jest nieporównywalnie tańsze i nie będzie wymagało przebudowy czy też innych nakładów finansowych. – Proszę o rozważenie, czy zasadne jest kierowanie znacznych środków finansowych w celu budowy nowej drogi do obsługi jednego osiedla, gdy tymczasem cel możliwy jest do osiągnięcia relatywnie niskim kosztem, poprzez udrożnienie zachodniego fragmentu ul. Karola Szczerbińskiego – pisze radny Łukasz Gibała.