górne tło

Najmniejsze autobusy we flocie MPK gotowe do jazdy

Krakowianie mogą już korzystać z dwóch Karsanów – najmniejszych autobusów we flocie MPK SA w Krakowie. 10 marca jeden z nich dołączył do pojazdów wykorzystywanych do obsługi Tele-busa, czyli popularnego autobusu na telefon. Dzień później drugi pojazd zaczął przewozić pasażerów na linii nr 176 („Bodzów” – „Kostrze OSP”).

Wysłanie miniautobusów na te właśnie trasy nie jest przypadkiem. Największą zaletą Karsanów są bowiem ich niewielkie rozmiary i duża zwrotność. Te cechy znakomicie się sprawdzą na wąskich ulicach, małych skrzyżowaniach i pętlach do zawracania, z którymi muszą sobie radzić kierowcy na linii nr 176. Zwrotność miniautobusu dobrze się też sprawdzi na drogach Płaszowa i Rybitw, gdzie funkcjonuje usługa Tele-busa.

O dużej zwrotności Karsanów świadczy chociażby promień skrętu tych autobusów. Wynosi on zaledwie 6,8 m. W porównaniu do autobusu standardowego o długości 12 metrów jest mniejszy o niemal 2 m.

Poza zaletami Karsanów związanymi ze zwrotnością, pojazdy są także przyjazne dla pasażerów. Posiadają niską podłogę, a dla osób poruszających się na wózkach jest również specjalnie wydzielone miejsce wewnątrz pojazdów oraz rozkładana platforma przy drzwiach. Pojazdy zostały wyposażone w system informacji pasażerskiej, w klimatyzację oraz porty USB umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych.

Karsany to pojazdy o długości 5,8 m. Jednorazowo może nimi podróżować 21 pasażerów. Z myślą o wygodzie kierowcy w autobusie zostały zaprojektowane przeznaczone wyłącznie dla niego drzwi. Dobrą widoczność prowadzącym zapewnia panoramiczna szyba przednia oraz duże lusterka.

Zakup dwóch miniautobusów to koszt 812 tys. zł netto.