Brytyjski dziennik i portal internetowy „The Guardian” opisał działania europejskich miast w zakresie mobilności rowerowej w czasie pandemii koronawirusa. W gronie takich metropolii jak Londyn, Bruksela, Barcelona, Mediolan, Lizbona czy Paryż znalazł się również Kraków. Miasto zostało wymienione w kontekście działań zwiększających udział ruchu rowerowego w minionym roku i planu rozbudowy sieci ścieżek po ustaniu pandemii.
„W Krakowie latem ubiegłego roku wyznaczono kilka ścieżek rowerowych, które podniosły poziom ruchu rowerowego o 100 proc., a wiele osób przestawia się z transportu publicznego na dwa kółka. Miasto opracowało pięcioletni plan dalszej rozbudowy sieci rowerowej” – czytamy na stronie internetowej „The Guardian”.
Cały artykuł w wersji angielskiej jest dostępny tutaj.
Dane miasta to potwierdzają. Krakowianie w 2020 r. znacznie chętniej niż w poprzednich latach jako środek przemieszczania się wybierali rower. Pokazują to dane z trzynastu punktów zlokalizowanych w różnych rejonach miasta. Wielu z mieszkańców do zmiany dotychczasowych nawyków transportowych zmusiła pandemia koronawirusa, ale i kompleksowe podejście do organizacji sposobu przemieszczania się po Krakowie wszystkich uczestników ruchu.
Z roku na rok w mieście jest coraz więcej infrastruktury rowerowej. W minionym roku wyznaczono kluczowy odcinek dróg rowerowych od mostu Grunwaldzkiego do ronda Grzegórzeckiego. We wcześniejszych latach przemieszczający się na dwóch kółkach omijali ten rejon miasta, ponieważ nie mieli wyznaczonej bezpiecznej infrastruktury.
Przypomnijmy, że zmiany w ciągu ulic Dietla i Grzegórzeckiej objęły wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dzięki nim piesi zyskali więcej miejsca na chodnikach, rowerzyści brakujące odcinki ścieżek rowerowych, kierowcy samochodów – nowe miejsca do parkowania, których do tej pory mieli mniej. Z kolei komunikacja miejska dzięki wyłączeniu sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach ulic Dietla z ul. Starowiślną i ul. Grzegórzeckiej z al. Daszyńskiego, kursuje szybciej o nawet minutę. To rozwiązanie zostało w tych miejscach zastosowane w związku ze wzmożonym ruchem tramwajowym.
Do najważniejszych inwestycji realizowanych w 2021 r. można zaliczyć: budowę ścieżki rowerowej od ul. Powstańców wzdłuż ulic Strzelców i Lublańskiej, do estakady (w tym przypadku trwają już prace budowlane), ważną inwestycję dla mieszkańców południa Krakowa – tam powstaje ścieżka rowerowa wzdłuż ulic Babińskiego i Skotnickiej od ul. Buscha do Trockiego. Niezwykle istotne z punktu widzenia miłośników jednośladów jest również przygotowanie budowy ścieżki rowerowej na odcinkach: od klasztoru sióstr norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta Krakowa w systemie „projektuj i buduj”. Dokumentacja projektowa dla odcinka od ul. Mirowskiej do granicy miasta została opracowana. Roboty budowlane rozpoczną się w kwietniu 2021 r. Dla pozostałych odcinków trwają prace projektowe.
Warto przypomnieć, że w zeszłym roku oddano do użytku 0,5-kilometrową kładkę dla pieszych i rowerzystów wzdłuż ul. Kamieńskiego. Powstanie tej inwestycji zamknęło pewien etap prac realizowanych przez miasto, mający na celu zwiększenie ruchu rowerowego w Krakowie. Od lipca 2020 r., po oddaniu do użytkowania, bezproblemowo można dojechać jednośladem z rejonów Nowego Bieżanowa na bulwary wiślane.
Obecnie do dyspozycji mieszkańców oddanych jest ok. 235 km infrastruktury rowerowej. Składają się na nie: drogi dla rowerów, ciągi pieszo-rowerowe, chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym, pasy rowerowe, kontrapasy oraz tzw. kontraruch rowerowy, gdzie dopuszczona jest jazda rowerem „pod prąd” na ulicach jednokierunkowych w strefie ruchu uspokojonego, czyli z ograniczeniem prędkości do 30 km/h.