Na co dzień czerpią z kultury, wspierają ją i doceniają. Pomagają tworzyć coraz to nowsze rozwiązania, realizować wydarzenia i spotkania. Dziś nadszedł moment, aby podziękować i wyróżnić firmy, które w roku pandemii nie zapomniały o kulturze. To właśnie z ich pomocą powstaje kultura dostępna dla wszystkich.
I tak złotymi Dźwigaczami Kultury zostają firma Suempol i Wodociągi Miasta Krakowa, które działają z KBF nie przy jednym, a kilku festiwalach! Tytułem Ambasadorki Dźwigaczy Kultury 2020 uhonorowano Ewę Łabno-Fałęcką, która sama postanowiła przyznać nagrodę podczas zeszłorocznego Krakowskiego Salonu Sztuki.
Ten rok był trudny w niemal każdej dziedzinie życia. KBF odwołał kilka wydarzeń, a większość pozostałych przeniósł do rzeczywistości wirtualnej. Rozmowy na temat planowanych akcji sponsorskich przy festiwalach zostały odłożone w czasie. Co nie znaczy, że mecenasi zapomnieli o kulturze: byli i są z nią nieustannie.
– Inaczej niż zawsze, jak zawsze razem – to nie tylko hasło: to myśl, która była z nami od marca ubiegłego roku i jest w naszych sercach i umysłach do dziś. I zostanie z nami, bo świat wokół nas bardzo się zmienił. Zmieniliśmy się i my, jednak na szczęście jest coś, co pozostało niezmienione i trwa. To relacje z naszymi partnerami. Od lat zwykliśmy ich nazywać „przyjaciółmi KBF” i dziś mogę śmiało powiedzieć, że to określenie w 100 proc. trafione. Byliśmy razem w czasach rozkwitu kultury, ale także jesteśmy razem w przysłowiowej „biedzie”, momentach zmiany, w czasie pandemii – mówi Izabela Błaszczyk, dyrektor KBF.
– Serdecznie za to dziękuję i jak co roku… mam nadzieję na więcej. Bo już dawno jako instytucja zrozumieliśmy, że tylko dzięki współpracy i wzajemnemu zaufaniu można pchać świat do przodu! – zapewnia dyrektor Błaszczyk.
Złotego Dźwigacza Kultury w kategorii „Sponsor” przyznano polskiej rodzinnej firmie Suempol, która wspiera KBF przy takich projektach, jak Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Misteria Paschalia, Bądź Turystą w Swoim Mieście oraz Wokół Szopki.
Złotego Dźwigacza Kultury w kategorii „Partner” przekazano Wodociągom Miasta Krakowa, których ogromny zapał do działania był szczególnie widoczny podczas akcji społecznej „Bądź Turystą w Swoim Mieście”. Dzięki ich zaangażowaniu w nagłaśnianie akcji i promowanie ekologicznego stylu życia krakowanie coraz częściej piją wodę z kranu!
Natomiast Ambasadorką Dźwigaczy Kultury została Ewa Łabno-Fałęcka.
– To było dla nas wielkie i miłe zaskoczenie, gdy tuż po ogłoszeniu wyników Krakowskiego Salonu Sztuki skontaktowała się z nami właśnie pani Ewa i poinformowała, że chce przyznać stypendium jednemu z artystów. Prawdziwa mecenas sztuki! – informuje KBF.
Wszyscy laureaci otrzymali grafikę Dźwigacza Kultury wykonaną przez Patrycję Podkościelny. Projekt przedstawia gigantkę sięgającą ponad miasto, unosząc chmurę. Dźwiganie strefy kultury w 2020, roku pandemii covid-19, było nie lada wyzwaniem. Dotychczasowa codzienność została niemal całkowicie zmieniona. Dlatego też pojawiła się na tej ilustracji symbolika dźwigania chmury, czegoś co jest z zasady lekkie i ulotne teraz stało się czymś ciężkim, masywnym. Pora dnia umyślnie jest niejednoznaczna. Niezależnie od niej zostaliśmy zmuszeni do przeniesienia większej części życia w swoje cztery ściany, stąd palące się światła w oknach – tłumaczy autorka.
Dźwigacze Kultury to symboliczne podziękowanie ze strony KBF wszystkim sponsorom, mecenasom i partnerom za całoroczną pracę, jaką wkładają we współtworzenie razem z biurem wydarzeń kultury.
W tym roku ze względu na pandemię nie było możliwości, aby spotkać się z laureatami osobiście. Dlatego część z nich postanowiono przedstawić szerszej widowni w nowym projekcie Dźwigacze Kultury Twarze. W najbliższym czasie będą publikowane w mediach społecznościowych portrety dyrektorów, marketingowców czy właścicieli firm, którzy stoją za wymienionymi markami. Poznamy także ich spojrzenie na relację kultura – biznes. Już dziś zapraszamy do śledzenia profili Dźwigaczy Kultury na Facebooku oraz KBF na Facebooku i KBF na LinkedIn!