Model ekonomiczny to zintegrowane narzędzie wspierające proces planowania transformacji klimatycznej. Umożliwia podejmowanie strategicznych decyzji w oparciu o dane, po przeanalizowaniu różnorakich opcji. Jest narzędziem dynamicznym, które można wykorzystywać i regularnie aktualizować w celu szacowania efektu dla różnych scenariuszy działań, odzwierciedlających wzrastający poziom ambicji.
Został on opracowany w ramach projektu EIT Climate-KIC Deep Demonstration – Healthy, Clean Cities – Zeroemisyjny Kraków, aby pomóc miastom w analizie skutków gospodarczych działań pro-klimatycznych, których celem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i docelowo osiągnięcie neutralności klimatycznej.
Podstawowe funkcjonalności modelu ekonomicznego:
- oszacowanie emisji CO2 w stanie bazowym (2018 r.)
- oszacowanie emisji CO2 dla trendu kontynuacji bez działań redukcyjnych (2030 r.)
- kalkulacja efektu oraz kosztów i korzyści dla 14 najważniejszych dźwigni redukcji emisji
- kalkulacja łącznego efektu oraz kosztów i korzyści dla zadanego scenariusza
W ramach projektu, w modelu analizie został poddany scenariusz działań redukujących emisje CO2 o 25% (w odniesieniu do szacowanej emisji w 2030 r.) Scenariusz ten ma ekonomiczne uzasadnienie. Łączna suma korzyści, z uwzględnieniem korzyści zdrowotnych i środowiskowych, jest wyższa od wymaganych nakładów inwestycyjnych.
Dźwignie redukcji emisji to:
Transport pasażerski
- Ograniczenie potrzeb transportowych
- Przejście na transport publiczny i niezmotoryzowany
- Zmiana sposobu wykorzystania samochodów (np. współdzielenie)
- Elektryfikacja samochodów osobowych
- Elektryfikacja autobusów
Transport towarowy
- Optymalizacja logistyki
- Elektryfikacja transportu towarowego
Budynki i ogrzewanie
- Termomodernizacja budynków istniejących
- Nowe budynki o wysokiej efektywności energetycznej
- Efektywne oświetlenie i urządzenia
- Zmian sposobu ogrzewania
Energia elektryczna
- Zmiana paliwa w elektrociepłowni
- Przejście na energię odnawialną
Pozostałe
- Zalesienie
Warto wiedzieć:
Roczna emisja w Krakowie to 5,1 mln ton CO2 z czego 82% pochodzi z ogrzewania i zużywanej energii elektrycznej (w tym na cele grzewcze).
Rocznie na paliwa napędowe oraz energię cieplną i elektryczną wydajemy 1 mld EUR, z czego 34% to koszt paliw wykorzystywanych w transporcie.
Największy potencjał redukcyjny mają działania w sektorze budynków i energii elektrycznej, odpowiadając za 81% redukcji CO2
Analizowany w projekcie scenariusz realizacji działań, zmierzających od znacznego ograniczenia emisji CO2 ma ekonomiczne uzasadnienie. Około 50% to dodatkowe korzyści, wynikające z poprawy jakości powietrza, aktywności fizycznej, redukcji hałasu i liczby wypadków, pozytywnych funkcji lasów).
Inwestycje, koszty i korzyści związane z podejmowanymi inicjatywami pro-klimatycznymi dotyczą wielu różnych interesariuszy. Mogą oni korzystać z wprowadzania rozwiązań pro-klimatycznych, zarówno w wymiarze finansowym, jak i np. zdrowotnym. Często wymaga to jednak wcześniejszych inwestycji, których zwrot następuje w długoletniej perspektywie.
W przypadku poszczególnych typów interesariuszy przedstawia się to następująco: