Na początku maja 2021 r. ambasadorowie państw UE przyjęli porozumienie „Fit for 55”, zakładające zwiększenie celu redukcji emisji gazów cieplarnianych w UE z 40 proc. do co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 roku.
Tak ambitnie nakreślony plan wymaga systematycznej kontroli, na jakim etapie realizacji przyjętych założeń są państwa członkowskie. Służyć ma temu powstałe w ramach projektu LIFE_UNIFY narzędzie do monitorowania NECP Tracker.
Zbiera ono, analizuje i udostępnia dane potrzebne do oceny stanu realizacji krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu w 10 państwach członkowskich: Chorwacji, Czechach, Danii, Estonii, Francji, Niemczech, Portugalii, Słowenii, Hiszpanii oraz Polski.
Aplikacja analizuje dane w obszarach: redukcji emisji gazów cieplarnianych, także w podziale na poszczególne sektory gospodarki, jak np.: energia, rolnictwo, przemysł czy transport, zestawiając je graficznie z krajowymi planami, udostępnionymi przez poszczególne państwa członkowskie, objęte monitoringiem. W przypadku Polski są to dane opracowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, pochodzące m.in. z Krajowego Planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030.
Porównując je można dość dokładnie określić, na jakim etapie są państwa członkowskie pod względem realizacji poszczególnych celów klimatycznych np. w zakresie redukcji emisji CO2, zwiększenia efektywności energetycznej czy udziału energii ze źródeł odnawialnych w bilansie energetycznym.
Udostępniane w NECP Tracker dane dotyczące naszego kraju pokazują, że na tym polu mamy jeszcze wiele do zrobienia. Po dużym spadku poziomu emisji na początku lat 90-tych XX w. utrzymuje się ona na stałym poziomie. Przyczyniają się do tego w dużej mierze sektory: energetyczny i transportowy, oparte na węglu (od 1990 roku głównie z powodu wzrostu liczby samochodów, emisja generowana przez transport wzrosła o 205%).
Kraków od kilku już lat działa na rzecz ochrony klimatu, wdrażając wiele programów mających na celu ograniczenie emisji i uzyskanie neutralności klimatycznej, np. wprowadzając zmiany w organizacji transportu, w tym komunikacji miejskiej (autobusy elektryczne, ścieżki rowerowe, ograniczenie ruchu samochodowego w centrum, rozwiązania typu P&R, kolej aglomeracyjna). Więcej informacji można znaleźć tutaj.