Człowiek, który korzysta z roweru a nie z samochodu tylko jeden dzień w tygodniu, zmniejsza swój ślad węglowy o 3,2 kg CO₂. To tyle, ile emituje samochód, pokonując 10-kilometrowy odcinek. Chcesz przyczynić się do ograniczenia śladu węglowego? Przesiądź się na rower!
Rowery w większym stopniu, niż samochody elektryczne mogą przyczynić się do osiągnięcia neutralności klimatycznej miast.
W 2020 roku tylko 1 na 50 samochodów na świecie był w pełni elektryczny. Na dodatek większość z tych, które poruszają się po naszych drogach nie jest w pełni zeroemisyjna: pracują przecież w oparciu o akumulatory, produkowane na bazie surowców, a źródłem ich mocy jest energia elektryczna, przy produkcji której emitowany jest dwutlenek węgla i inne gazy cieplarniane, w dużej mierze odpowiedzialne za zmiany klimatu.
Wymiana całej światowej floty samochodowej zajęłaby nam 15–20 lat. Nie mamy tyle czasu. Walka z kryzysem klimatycznym i zanieczyszczeniem powietrza wymaga jak najszybszego ograniczenia transportu zmotoryzowanego, zwłaszcza samochodów prywatnych.
Transport jest jednym z najtrudniejszych do dekarbonizacji sektorów gospodarki ze względu na duże zużycie paliw kopalnych i uzależnienie od infrastruktury o wysokiej emisji dwutlenku węgla – takiej jak: drogi, lotniska i same pojazdy. Transport prywatny oparty jest też na silnych nawykach i utrwalonym stylu życia, który trudno zmienić.
Zmiana w tym obszarze jest jednak konieczna, jeśli chcemy szybko ograniczyć emisję. Komunikacja rowerowa i piesza jest tańsza, zdrowsza, lepsza dla środowiska i czasem niewiele wolniejsza, jeśli weźmiemy pod uwagę, jak bardzo zatłoczone są ulice największych miast.
Badanie śladu węglowego 4 tys. osób mieszkających w Londynie, Antwerpii, Barcelonie, Wiedniu, Örebro, Rzymie i Zurychu wykazało, że codzienna jazda rowerem ogranicza emisję aż o 84% w porównaniu do osób, które przemieszczały się tradycyjnymi środkami komunikacji.
Porównanie różnych form podróżowania udowodniło, że jazda na rowerze skutkuje pond 30-krotnie mniejszą emisją w zestawieniu z pojazdami o napędzie spalinowym i 10-krotnie niższą z pojazdami elektrycznymi.
Szacuje się również, że gdyby tylko co piąty mieszkaniec miast na stałe zamienił samochód na rower lub własne nogi, to w ciągu najbliższych kilku lat obniżyłoby to emisję, wynikającą ze wszystkich podróży samochodowych w Europie o około 8%. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
Kraków od lat rozwija infrastrukturę rowerową, co roku na mapie pojawiają się kolejne odcinki tras, przeznaczonych dla rowerzystów. Ich aktualna mapa jest dostępna tutaj.
W ramach europejskiego projektu Handshake, realizowanego przez Urząd Miasta Krakowa krakowscy rowerzyści kolejny raz mogli skorzystać z darmowych serwisów. Tym razem były one organizowane w pierwszej połowie maja.
Kraków po raz pierwszy w tym roku przystąpił do ogólnopolskiej rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy Polski. Rowerzyści, którzy zdecydowali się przystąpić do akcji, pobrali darmową aplikację Aktywne Miasta, która rejestrowała przebyte przez nich trasy i ich długości. Uczestnicy sami zaś decydowali, któremu miastu „oddadzą" zgromadzone w ten sposób punkty.
Dla zwycięskich miast przygotowano atrakcyjne nagrody, m.in. samoobsługowe stacje naprawy rowerów. Nagrody przewidziano także dla zawodników, biorących udział w rywalizacji: rowery miejskie, akcesoria rowerowe, zestawy kosmetyków czy karty podarunkowe. Więcej na ten temat tutaj.