Od początku wakacji na ulicach Krakowa można spotkać City Helpers. Pomysł spotkał się z dużym zainteresowaniem zarówno wśród mieszkańców, jak i odwiedzających. City Helpers pracują od czwartku do soboty w godz. 18.00–2.00, a w niedzielę w godz. 12.00–20.00 na Starym Mieście i Kazimierzu.
Jak relacjonują pomocnicy miejscy, głównie spotykają się z prośbami o udzielanie informacji turystycznej. Pytania dotyczą ekspozycji muzealnych, koncertów odbywających się w mieście, wydarzeń, ale również logistyki i przemieszczania się po mieście. Duża część pytań dotyczy również gastronomii i zakupów.
Doskonale sprawdza się rowerowy punkt mobilny. Po godz. 22.00 rozpoczynają się interwencje związane z zakłócaniem ciszy nocnej i spożywaniem alkoholu w miejscach publicznych. Warto zaznaczyć, że średnio około 70-80 proc. upominanych osób zaprzestaje naruszeń.
City Helpers pracują od czwartku do soboty, w godz. 18.00–2.00, a w niedzielę w godz. 12.00–20.00 na Starym Mieście i Kazimierzu. Cały czas mają bezpośredni kontakt ze strażą miejską.
Zgodnie ze statystykami z aplikacji do monitorowania pracy City Helpers oraz badania opinii osób, którym udzielono pomocy, w lipcu City Helpers:
Ponadto 56 interwencji wymagało pomocy straży miejskiej.
City Helpers mają być istotnym wsparciem dla budowania odpowiedniego wizerunku Krakowa: gościnnego, otwartego, ale też komunikującego reguły współużytkowania najcenniejszej przestrzeni miasta. Hasłem przewodnim projektu jest fraza „How can I help you? / Jak mogę Ci pomóc?” jako najbardziej otwierająca, przyjazna forma zapytania, która jest kwintesencją gościnności.
– Chcemy, aby wszyscy czuli się w mieście bezpiecznie, a zarazem mieli poczucie, że jest to przestrzeń współdzielona i że ważne jest w niej zachowanie równowagi. Zachęcamy do odwiedzania Krakowa, by poczuć jego niepowtarzalne genius loci, skorzystać z letniej oferty kulturalnej, miejskiej przyrody i bogactwa smaków lokalnej kuchni. Chcemy też pokazywać, jakie mamy oczekiwania wobec gości, którzy w naszym mieście pojawiają się na chwilę. Dlatego odwołujemy się do języka wzajemnego szacunku i komunikacji – podkreśla Robert Piaskowski, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury.
5 sierpnia fundacja „Ratuj życie” oddała do dyspozycji City Helpers defibrylator. Tym samym krakowianom i odwiedzającym został udostępniony dodatkowy punkt mobilny z urządzaniem ratującym życie.
Działanie City Helpers doceniają krakowskie placówki dyplomatyczne. Konsulowie bardzo wysoko ocenili pomysł, a szczególnym uznaniem cieszą się ulotki rozdawane przez pomocników. Część z placówek umieściła je w swoich witrynach informacyjnych. Z materiałów korzystają również krakowskie obiekty noclegowe.
Informacje o akcji pojawiły się na wiatach przystankowych przy wejściu do Parku Kulturowego Stare Miasto, w automatach KKM i Bus TV. W odpowiedzi na potrzeby I Dzielnicy specjalnie przygotowano plakaty, które pomagają mieszkańcom w informowaniu o ciszy nocnej po godz. 22.00.
Projekt City Helpers ma charakter pilotażowy i jest częścią działań przewidzianych do realizowania w ramach „Polityki zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021–2028”, przyjętej Uchwałą Rady Miasta Krakowa 24 marca. Akcja jest elementem inicjatywy #RespectKrakow (tł. Szanuj Kraków) podjętej przez Wydział ds. Turystyki we współpracy z Pełnomocnikiem Prezydenta Krakowa ds. Kultury i Wydziałem Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMK. Nadzór nad projektem City Helpers sprawuje Krakowskie Forum Kultury.
City Helpers na ulicach Krakowa będzie można spotkać do końca sierpnia.