27 września oficjalnie rozpoczęto budowę nowej płyty postojowej dla samolotów na Kraków Airport. Rozbudowa części zachodniej płyty ma na celu poprawę przepustowości płaszczyzny postojowej samolotów. Całość inwestycji o wartości 133,7 mln zł została skoordynowana z planowaną przebudową i rozbudową terminala pasażerskiego oraz budową nowej drogi startowej.
W wydarzeniu wzięli udział: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda Małopolski Łukasz Kmita, marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski, prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, wicestarosta krakowski Arkadiusz Wrzoszczyk, a także członek zarządu MAX BÖGL Polska sp. z o.o. Falk Rohmberger oraz Radosław Włoszek – prezes zarządu Kraków Airport.
– Trwająca pandemia pokazała, że skutecznym rozwiązaniem na zapobieganie kryzysowi są inwestycje. Rozbudowa Kraków Airport wpłynie w przyszłości na dalszy rozwój Krakowa, ożywienie gospodarcze, wymianę kulturalną, odbudowę turystyki, ale i przyciągnięcie nowych inwestorów. Porty lotnicze stanowią zazwyczaj zalążek obszarów biznesowych. Jest to niezwykle ważne w kontekście wieloletnich, strategicznych projektów, realizowanych przez nas: Kraków Nowa Huta Przyszłości, otoczenie lotniska w Balicach czy Nowe Miasto na Rybitwach – mówi prezydent Jacek Majchrowski.
– Mimo trudnego czasu dla branży lotniczej jaki nastał wraz z pandemią, Kraków Airport wciąż musi się rozwijać z jeszcze większą intensywnością – zaznacza Radosław Włoszek prezes zarządu Kraków Airport. Rozbudowa płyty postojowej samolotów PPS jest częścią planu generalnego na lata 2016–2036, konsekwentnie realizowanego przez zarząd MPL i ma na celu zwiększenie liczby stanowisk postojowych na PPS. To kolejna inwestycja w Kraków Airport mająca kluczowe znaczenie dla Polski południowo–wschodniej – dodaje Włoszek.
Inwestycja rozbudowy płyty postojowej samolotów PPS w części zachodniej zakłada powstanie nowej nawierzchni, przeznaczonej na postój i obsługę statków powietrznych o łącznej powierzchni niemal 11 ha. W ramach zadania uproszczony zostanie dzisiejszy układ wyjazdowych dróg kołowania, których przebieg zostanie dostosowany do możliwości połączenia z planowaną w ramach budowy nowej drogi startowej wschodnią drogą szybkiego zjazdu.
W wyniku rozbudowy powstanie 15 nowych stanowisk postojowych przystosowanych do obsługi samolotów kodu C, takich jak boeing 7g37 czy airbus A320. Cztery z nich (zlokalizowane w części południowej) będą mogły być wykorzystywane wymiennie jako dwa stanowiska dla szerokokadłubowych samolotów typu boeing 787 Dreamliner, realizujących z krakowskiego lotniska połączenia transatlantyckie.
Wszystkie nowe nawierzchnie lotniskowe zostaną także wyposażone w infrastrukturę oświetlenia nawigacyjnego – światła linii środkowej dróg kołowania oraz światła prowadzenia na stanowiska postojowe. Pod konstrukcją płaszczyzny postojowej przewidziano budowę zaawansowanej sieci odprowadzenia i retencjonowania wód opadowych, z układem kontroli i monitoringu jakości odprowadzanych wód.
Przypomnijmy, że 18 maja 2020 r. została podpisana umowa pomiędzy Międzynarodowym Portem Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków – Balice” MAX BÖGL Polska sp. z o.o. na realizację inwestycji polegającej na „Rozbudowie płyty postojowej samolotów PPS w części zachodniej wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o.”
Inwestycję przewidziano do realizacji w formule „zaprojektuj i wybuduj”. W sierpniu 2021 r. wojewoda małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji.