Trwają analizy nad możliwością wyłączenia sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Dietla, Krakowskiej i Stradomskiej. Planowane rozwiązanie będzie omawiane podczas posiedzenia zespołu ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu.
Jego celem jest dalsza poprawa warunków ruchu na skrzyżowaniu, utrzymanie priorytetu dla pojazdów transportu zbiorowego, ale także poprawa ruchu pieszego i rowerowego. Ewentualne nowe rozwiązania będą dostosowane do zmian wprowadzonych na ul. Dietla.
Skrzyżowanie ulic Krakowskiej i Dietla to obecnie jedyne miejsce na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do ronda Grzegórzeckiego objęte pełną sygnalizacją świetlną. Z uwagi na szereg prac realizowanych na tym obszarze w przeciągu ostatnich dwóch lat wprowadzane były tu czasowe organizacje ruchu, które korzystnie wpłynęły na poprawę warunków ruchu tramwajowego. Miały one także pozytywny wpływ na organizację ruchu pieszego. Jednocześnie nie obserwowano pogorszenia się warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego na tym obszarze po wprowadzeniu tych zmian.
Działająca obecnie sygnalizacja świetlna, mimo przewidzianych w projekcie przebudowy ulicy Krakowskiej ograniczeń relacji na skrzyżowaniu oraz wprowadzenia zaawansowanych rozwiązań sygnalizacji świetlnej, wpływa w tym punkcie na przepustowość układu drogowego, utrudniając utrzymanie priorytetu dla transportu publicznego.
Próba rozwiązania tej sytuacji poprzez wprowadzenie samych zmian w tzw. algorytmie sygnalizacji świetlnej poprawiających priorytet dla transportu zbiorowego nie przyniosła pożądanego efektu. Odbyłoby się to kosztem pogorszenia warunków ruchu dla pozostałych użytkowników w szczególności pieszych, ale także dla ruchu kołowego.
Dlatego, aby usprawnić i wyeliminować istniejące nieudogodnienia, trwają obecnie analizy i rozmowy na temat możliwości wyłączenia sygnalizacji świetlnej w tym miejscu. Równolegle z prowadzoną analizą przygotowywana jest również koncepcja wprowadzenia rozwiązań towarzyszących z zakresu organizacji ruchu drogowego.
Celem tych zmian będzie, zapewnienie bezpieczeństwa ruchu przy braku sygnalizacji świetlnej. Szczegółowe rozwiązania będą omamiane na Zespole ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu w skład którego wchodzą przedstawiciele Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, policji, Straży Miejskiej Miasta Krakowa, Zarządu Transportu Publicznego, Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu.