Tak wynika z informacji podanych przez Kampanię na rzecz Czystych Miast. Okazuje się, że mieszkańcy europejskich miast na przedświąteczne zakupy chętniej wybierają miejsca z mniejszym natężeniem ruchu samochodowego.
Przeprowadzona analiza objęła duże metropolie, w których kilka lat temu pojawiły się strefy ograniczonego ruchu. Uzyskany wynik przeczy więc obawom wielu przedsiębiorców, którzy sprzeciwiają się wprowadzaniu ograniczeń w ruchu samochodowym w miastach. Ograniczenie takie nie tylko nie powoduje strat w handlu, ale wręcz odwrotnie: wzrost obrotów w sklepach, restauracjach i punktach handlowych usytuowanych na terenie tych stref.
Na poparcie swoich tez Kampania na rzecz Czystych Miast publikuje dane. W Madrycie bezpośrednio przed świętami trzy lata temu największy ruch panował właśnie w obszarze objętym strefą niskiej emisji. Wydatki mieszkańców wzrosły tam o 8,6 proc. w porównaniu z 3,3 proc. w całym mieście. Dodatkowo dokonane w strefie pomiary zanieczyszczenia wykazały, że stężenie tlenków azotu spadło tam o 37 procent. Dlatego w Madrycie w najbliższym czasie wyznaczone zostaną trzy kolejne obszary ograniczonego ruchu.
Dodatkową korzyścią z ustanawiania takich stref jest malejąca w nich liczba wolnych lokali handlowych. Obliczenia dotyczące Londynu wykazały, że jest ich o 17 proc mniej niż w okolicach, gdzie nie zastosowano takich rozwiązań. Raport zawiera też przykład ze szwajcarskiego miasta Berno. Badanie tam wykonane wykazało, że przekształcenie miejsc parkingowych w parkingi rowerowe może zapewnić wzrost wydatków na zakupy detaliczne o 13% na metr kwadratowy powierzchni parkingowej.
Wyniki tych badań to świetne wiadomości dla polskich miast. Pokazują, że można poprawić jakość powietrza i jednocześnie wspierać funkcję handlową miasta. W Europie jest obecnie około 250 stref czystego transportu. Holandia i Francja w planach mają ich utworzenie we wszystkich największych miastach odpowiednio do końca 2022 i 2024 roku. Pierwsza tak strefa w Polsce funkcjonowała na krakowskim Kazimierzu. Kolejna, także w Krakowie ma powstać do końca tego roku. Więcej na ten temat tutaj.
Więcej o planach utworzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie przeczytacie w artykule „W Krakowie powstanie Strefa Czystego Transportu”.
Tworzenie Stref Czystego Transportu w Polsce wspierać będzie ustanowione niedawno prawo: znowelizowana Ustawa o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych. W oparciu o nią powstał Wojewódzki Program Ochrony Powietrza dla Małopolski, który nakłada na Kraków obowiązek stworzenia Strefy Czystego Transportu wewnątrz drugiej obwodnicy.