Spektakle, imprezy plenerowe, wyjazdy zagraniczne w tym m.in. na Litwę oraz do Francji, Niemiec i Meksyku, organizacja Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza”, premiera spektaklu „Kobiety Krakowa. Historia i legenda”, współpraca ze słynną Capella de la Torre czy zespołem muzycznym Concerto Farinelli, udział w głośnym przedstawieniu „Dziady” w Teatrze im. Juliusza Słowackiego, produkcje tanecznych filmów dokumentalnych, a także cykliczna obecność na antenie TVP3 Kraków oraz na platformie miejskiej PLAY KRAKÓW – tak w skrócie wyglądał rok 2021 Baletu Cracovia Danza.
Miniony rok był trudny dla wszystkich, gdyż pandemia wielokrotnie wymuszała korektę planów. Mimo to udało się wytańczyć sporo spektakli przed publicznością, wśród których znalazły się m.in.: „Balet o kawie” pokazany w Filharmonii Gorzowskiej; „Fetes Galantes” w Muzeum w Wilnowie, „Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej” zaprezentowane w Pijalni Głównej w Krynicy-Zdroju z udziałem dzieci z Krynickiego Studia Baletowego im. Władysława Szlęka, pokaz „W pałacu i ogrodzie” zaprezentowany w Pałacu w Igołomii na inaugurację Morsztyn Barok Festiwal, przedstawienie „W starym kinie”, które pokazane zostało w Mroczy.
W tym roku premierę miał spektakl „Kobiety Krakowa. Historia i legenda” w reżyserii Romany Agnel. Wystawiony został w ramach czerwcowego pikniku miejskiego „Szlakiem kobiet Krakowa” przygotowanego przez Balet Cracovia Danza we współpracy z Urzędem Miasta Krakowa i TAURON Areną Kraków. Historia kobiet, które na przestrzeni wieków zmieniały oblicze Krakowa i rozsławiały nasze miasto, została ponownie pokazana z okazji rocznicy przyznania kobietom praw wyborczych, jesienią, w małej hali TAURON Areny Kraków, wzbudzając entuzjazm zgromadzonej publiczności.
Balet Cracovia Danza pojawiał się także często w plenerze. m.in.: spektakl „Polonez nasz ślad” został zaprezentowany w ramach krakowskiej Nocy Tańca. Warto przypomnieć, że tegoroczna Noc, której koordynatorką była Romana Agnel, odbywała się pod hasłem „Poloneza czas zacząć!”. Tym działaniem miasto Kraków włączyło się w ochronę i promocję poloneza związaną z trwającym właśnie wpisem tego tańca na listę reprezentatywną niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości UNESCO.
Tancerze wzięli także udział w Korowodzie Zygmuntowskim, który był częścią obchodów jubileuszu 500-lecia Dzwonu Zygmunt w Krakowie. Oprócz przejścia w paradzie, przedstawili na Rynku Głównym specjalnie na tę okazję przygotowany program „Kiedy tańczą dzwony”. Ponadto w ramach „Kraków Culture Summer”, inicjatywy skupiającej unikatowe wydarzenia, manifestujące bogactwo i różnorodność krakowskiej kultury, w parku Jordana zespół przedstawił barwne widowisko „Pleć się wianku, pleć”, pełne rytuałów i tradycji, inspirowane dawną, przedchrześcijańską kulturą Słowian.
Tradycyjnie w lipcu odbył się Festiwal Tańców Dworskich „Cracovia Danza”. I tak 22. edycja nawiązująca do początków baletu zawodowego w Polsce, przyniosła trzy pokazy plenerowe: „Kiedy tańczą dzwony”, „Harmonia mundi”, „Chopin w salonie Marceliny Czartoryskiej” oraz dwa spektakle wystawione na scenie w Rynku Głównym: „Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej”, opowiadający o powstaniu jednej z pierwszych polskich szkół baletowych w rezydencji Branickich w Białymstoku oraz „Fêtes Galantes”, spektakl z udziałem mistrzów tańca takich jak Marie-Claire Bär Le Corre i Pierre-François Dollé, nawiązujący do ogrodowych zabaw z czasów francuskiego rokoka. Festiwalowi towarzyszyły warsztaty taneczne zarówno online jak i stacjonarne. Odbył się także – co było nowością – kurs mistrzowski tańca barokowego przeznaczony dla uczniów i absolwentów szkół baletowych. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także czterodniowe warsztaty dla dzieci i młodzieży „Kraków tańczy pod Wawelem”.
Mimo pandemicznych trudności udało się utrzymać zagraniczne wyjazdy zespołu. W tym roku widzowie Kowna mieli okazję zobaczyć spektakl „Maskarada królowej Bony”. W Ambasadzie Polskiej w Paryżu Balet Cracovia Danza reprezentował Kraków przedstawiając tańce staropolskie, zaś w Niemczech wziął udział w projekcie „Farinelli” wraz z grupą taneczną HéliosKine i orkiestrą barokową Concerto Farinelli. W grudniu natomiast Romana Agnel i Dariusz Brojek w szkołach baletowych Meksyku i San Diego prowadzili warsztaty z tańca charakterystycznego oraz poloneza i krakowiaka.
Rok 2021 stał się dla Baletu Cracovia Danza czasem sporych wyzwań organizacyjnych i poszukiwaniem nowych możliwości. W tym kontekście niezwykle cieszy współpraca z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, dzięki której w ramach XVIII Konkursu Chopinowskiego został wystawiony w Warszawie spektakl „Polonez nasz ślad”. Dzięki transmisji internetowej przedstawienie Cracovia Danza obejrzało blisko 50 tysięcy osób z całego świata.
Po raz pierwszy także Balet współpracował ze słynnym niemieckim zespołem muzyki dawnej Capella de la Torre, co zaowocowało międzynarodowym projektem online: CAPELLAcalls_Poland: Praetorius 400. Film pokazujący rekonstrukcje choreograficzne tańców z pierwszej połowy XVII wieku, takich jak m.in. branle, hiszpańskie pawany czy galiardy do muzyki Michaela Praetoriusa, którego 400. rocznicę śmierci obchodziliśmy w zeszłym roku nadal jest dostępny w Internecie na stronie niemieckiego zespołu.
Pandemia spowodowała, że Balet Cracovia Danza rozwinął swoją działalność filmową, rozbudowując znacznie założone w 2020 roku Cracovia Danza Film Studio, co przyczyniło się do współpracy m.in.z TVP3 Kraków, TVP Kultura, PLAY KRAKÓW, a także do rozbudowania własnego kanału YouTube czy FB. W roku 2021 na antenie TVP3 Kraków pojawiło się dziewięć odcinków serii „Kraków tańcem malowany” wyprodukowanej przez balet, w tym trzy premierowe: „Kiedy tańczą dzwony”, „Harmonia mundi”, „Chopin w salonie Marceliny Czartoryskiej”. Ponadto TVP3 pokazała reportaż „Życie dla tańca” poświęcony pamięci zmarłej 30 lat temu prof. Janiny Strzembosz, jedynej polskiej uczennicy Isadory Duncan, także wyprodukowany przez Cracovia Danza Film Studio. Balet Cracovia Danza był również bohaterem pierwszego odcinka nowego cyklu TVP Kultura „Scena taneczna”.
Taneczne filmy dokumentalne baletu są także prezentowane na PLAY KRAKÓW oraz na kanale baletowym na YouTube. Także w mediach społecznościowych w zeszłym roku premierę miała filmowa seria „Słownik tańca dawnego”. Trzy odcinki „Bourée”, „Forlana” oraz „Gavotte” przygotowane zostały w okazji Międzynarodowego Dnia Tańca, co wpisywało się ogólnopolską akcję TańczMY. Również z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca Polska Opera Królewska zaprezentowała w Internecie spektakl „Noverre en action” w reżyserii i choreografii Romany Agnel, w wykonaniu Baletu Cracovia Danza oraz Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej.
Koniec roku 2021 przyniósł udział Baletu Cracovia Danza w głośnej premierze „Dziadów” w Teatrze im. Słowackiego, w reżyserii Mai Kleczewskiej, u boku takich gwiazd jak m.in.: Jan Peszek, Dominika Bednarczyk, Rafał Dziwisz tancerze zatańczyli menueta w choreografii Romany Agnel. Mocnym akcentem na finał roku stała się przeprowadzka do nowej siedziby przy ul. Szlak 67, gdzie od stycznia 2022 roku już pracuje zespół taneczny i gdzie wygodne miejsce znalazła kolekcja kostiumów Cracovia Danza. Dzięki staraniom i determinacji Katarzyny Olesiak, dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miasta Krakowa udało się tak szybko uzyskać tę nową przestrzeń i dostosować ją do potrzeb Baletu, by już od Nowego Roku rozpocząć pracę w nowym miejscu.