Strefy Ograniczonego Ruchu mają za zadanie ograniczyć ruch aut w obszarach miasta z wąskimi ulicami, obciążonych ruchem pieszym, również turystycznym. W Krakowie strefy takie obowiązują na terenie Dzielnicy I Stare Miasto – głównie w ścisłym centrum oraz na Kazimierzu. Podczas posiedzenia Komisji Promocji i Turystyki radni rozmawiali na temat wpływu ograniczeń wjazdu na firmy dostarczające jedzenie z restauracji.
Radnym sytuację swojej firmy opisał Michał Kwietniewski, właściciel portalu „Krakowskie Smaki”, który współpracuje z restauracjami w zakresie dowozu jedzenia na terenie całego miasta. - Od 10 lat funkcjonujemy na krakowskim rynku usług bez problemu, w zeszłym roku nie dostaliśmy wjazdówek do stref – tłumaczy Kwietniewski. Przedsiębiorca poinformował radnych, że brak wjazdówek paraliżuje pracę jego firmy. - Rozumiem koncepcję ograniczenia ruchu w mieście. Chodzi mi jednak o kontynuację mojej dotychczasowej działalności – dodawał właściciel portalu „Krakowskie Smaki”.
Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa Marcin Hanczakowski wyjaśniał, że w poprzednich latach nie było bliżej określonych reguł w zakresie wydawania wjazdówek. – W tej chwili są określone procedury, kto może z tych pozwoleń korzystać. Zarząd Dróg Miasta Krakowa kieruje się zasadą równości traktowania wszystkich podmiotów, które w poszczególnych branżach świadczą usługi. Podmiotów świadczących usługi w gastronomii, licząc tylko po koncesjach, jest ponad 700, a to nie wyczerpuje tej listy, jest ona dłuższa. Dopuszczenie tych podmiotów do dojazdu do lokali w strefie nie jest symboliczną zmianą – mówił Hanczakowski.
Przewodniczący Komisji Promocji i Turystyki Tomasz Daros zaproponował, by ograniczoną liczbę wjazdówek, np. 10, 20 na dzielnicę rozdysponować wśród przedsiębiorców przez konkurs ofert, na podobnej zasadzie jak przy meleksach. - Powinniśmy znaleźć takie rozwiązanie, które da możliwość branży działać, a nie wpuści tam wszystkich bez wyjątków – tłumaczył Tomasz Daros.
Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa zapewnił, że rozważy propozycję Komisji Promocji i Turystyki.