górne tło

Kto zajmie się wyliczeniem najkorzystniejszej taryfy biletowej?

Czechy, Estonia, Francja, Holandia, Wielka Brytania i Włochy – firmy z tych państw interesują się komunikacją miejską w Krakowie. Zarząd Transportu Publicznego zakończył przyjmowanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na wdrożenie taryfy MTT (Mass Transit Transaction)/PaYG (Pay as You Go) w transporcie zbiorowym w naszym mieście.

Wpłynęło aż 14 wniosków o dopuszczenie do udziału w dalszych pracach od:

Teraz zadaniem miejskiej jednostki jest ocenienie formalne zgłoszeń i przystąpienie do rozpoczęcia dialogu, który pokaże ostateczny kształt przyszłego systemu.

Przypomnijmy, system taryfowy oparty o technologię MTT/PaYG, będzie pozwalał pasażerom opłacać bilety Komunikacji Miejskiej w Krakowie z wykorzystaniem bezstykowych kart płatniczych oraz telefonów czy zegarków z NFC. Takie rozwiązanie taryfowe można spotkać np. w Londynie, a w uproszczonej wersji w Polsce m.in. we Wrocławiu, Lublinie, Tychach.

Dodatkowo, system, który chcemy wprowadzić do krakowskich autobusów i tramwajów będzie obliczał za pasażera najkorzystniejszą dla niego taryfę przejazdową. Oznacza to, że pasażer, który korzysta sporadycznie z Komunikacji Miejskiej w Krakowie niekoniecznie musi kupować z każdym przejazdem bilet do kasowania, ponieważ system pod koniec dnia może obliczyć za niego korzystniejszą ofertę np. zamiast kilku biletów jednorazowych jeden bilet dzienny. Będzie to działało również dla pasażerów, którzy częściej podróżują Komunikacją Miejską np. kilka razy w tygodniu. Wtedy system zsumuje te wszystkie dni w wybranym przedziale czasowym i automatycznie naliczy miesięczny bilet o czym poinformuje pasażera, że od tej chwili do końca miesiąca jego przejazdy nie będą generowały kosztów. System będzie oparty na podstawie przybliżania swojego nośnika, na którym użytkownik ma zapisaną kartę płatniczą do specjalnego urządzenia podczas wejścia jak i wyjścia z komunikacji miejskiej.