Zarząd Transportu Publicznego przygotowuje się do przetargu na świadczenie autobusowych usług przewozowych w Krakowie. Opublikował w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie w tej sprawie. Zamówienie przewiduje wykonywanie przewozów przez 10 lat.
Przewidywana data rozpoczęcia realizacji zamówienia to sierpień 2024 r., a wybrany operator będzie wykonywał przewozy na poziomie ok. 7-10 mln wozokilometrów rocznie. Co istotne, wyłoniony przewoźnik będzie musiał spełniać zapisy o ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Przypomnijmy, że obecnie system Komunikacji Miejskiej w Krakowie obsługuje dwóch przewoźników: MPK SA, które w tym roku wykona ok. 38 mln wozokilometrów, a także Mobilis Sp. z o.o., który ma zaplanowane do wykonania ok. 6 mln wozokilometrów.
ZTP oprócz organizacji linii autobusowych i tramwajowych na terenie Krakowa ma podpisane porozumienia dotyczące organizacji transportu zbiorowego z 17 gminami. Są to: Biskupice, Czernichów, Iwanowice, Kocmyrzów-Luborzyca, Krzeszowice, Liszki, Michałowice, Mogilany, Niepołomice, Skała, Skawina, Słomniki, Świątniki Górne, Wieliczka, Wielka Wieś, Zabierzów, Zielonki.
W ramach współpracy z gminami poza zwykłymi liniami autobusowymi, zatrzymującymi się na każdym przystanku, uruchamiane są również przyśpieszone linie aglomeracyjne. Są to autobusy należące do grupy tzw. agloekspresów, czyli autobusów kursujących z wysoką częstotliwością, które za zadanie mają obsłużyć jak największą liczbę mieszkańców gmin sąsiadujących, które położone są najbliżej Krakowa i charakteryzują się największym stopniem urbanizacji.
Zapewniają one szybki dojazd do centrum Krakowa. Aktualnie takimi liniami możemy dojechać z Niepołomic, Wieliczki, Michałowic, Owczar oraz Będkowic. W planach jest poszerzenie tej grupy o kolejne gminy jak np. Liszki, Świątniki, Skała czy Czernichów.