Jak budować u najmłodszych więź z przyrodą i poczucie odpowiedzialności za los planety, jak efektywnie wspierać dziecięcy rozwój w przyjaźni z naturą? Receptę na udane zajęcia edukacyjne z przyrodą w roli głównej można poznać podczas cyklu spotkań „Nauczyciel bliski przyrodzie”. Projekt jest skierowany do nauczycieli klas I–III. Właśnie rusza jego kolejna edycja, a zachętą niech będą rekomendacje uczestników pilotażu.
Projekt „Nauczyciel bliski przyrodzie” to cykl inspirujących spotkań z doświadczonymi edukatorami na łonie krakowskiej przyrody, dzięki którym nauczyciele mogą poznać, jakim bogactwem edukacyjnym jest przestrzeń, która nas otacza. W pilotażowej edycji wzięło udział 20 nauczycieli uczących w klasach I–III w samorządowych szkołach podstawowych.
Terenowy charakter zajęć, kompetencje, doświadczenie i wiedza prowadzących, różnorodność terenów zielonych, w których odbywają się spotkania, mnóstwo inspiracji i możliwość wymiany doświadczeń – to tylko niektóre z zalet kursu wskazanych przez uczestników pilotażu.
Tutaj można zapoznać się z regulaminem i programem kursu.
Projekt realizuje Zarząd Zieleni Miejskiej. Celem jest upowszechnienie metod pracy z dziećmi wykorzystujących kontakt z przyrodą jako czynnik sprzyjający rozwojowi oraz edukacji. Wiele zagadnień z podstawy programowej można z powodzeniem zrealizować w terenie. Coraz więcej badań naukowych pokazuje, że dzieci uczą się szybciej, jeśli ich nauka opiera się na doświadczaniu przyrody, a nie tylko poznawaniu teorii.
Wiek wczesnoszkolny to okres, w którym dzieci z łatwością chłoną i przyswajają nowe informacje. To także idealny czas na budowanie poczucia odpowiedzialności za planetę, na której żyjemy. Poprzez codzienny kontakt z przyrodą najłatwiej pokazać, że jesteśmy jej integralną częścią. Możemy stopniowo rozpoznawać otaczające nas rośliny, zwierzęta i poznawać ich potrzeby, możemy dowiedzieć się, gdzie i dlaczego jesienią skrywają się jeże i owady, jakie bogactwo skrywa się w tylko pozornie „martwym drewnie” czy zaobserwować skutki braku wody.
Odkrycie przez dzieci związku z otaczającym je światem jest niezwykłym doświadczeniem pozwalającym dostrzec, że jesteśmy integralną częścią ekosystemu i przyroda nie może być traktowana jedynie jako tło do naszych działań. Edukacja prowadzona w przyrodzie jest też kluczowym elementem edukacji klimatycznej. Zaszczepienie wśród najmłodszych chęci do odkrywania, poszukiwania i poznawania przyrody pozwoli rozbudzić w nich zainteresowanie kwestiami środowiskowymi i zmotywuje do aktywnego przeciwdziałania skutkom zmian klimatycznych.