górne tło

Brytyjskie supermarkety zachęcają do zakupu taniego mięsa

Jak wynika z raportu organizacji charytatywnej Eating Better* sieci handlowe Tesco, Sainsbury's, Asda i Morrisons oferują co tydzień dziesiątki promocji na produkty mięsne, takie jak: hamburgery i kiełbaski, aby zwiększyć sprzedaż, a co za tym idzie także zyski.  Skutkuje to spożywaniem przez Brytyjczyków większej ilości mięsa, niż wynika to z zaleceń specjalistów.

Zachęcanie do zakupów taniego mięsa wspiera intensywną hodowlę zwierząt, która niszczy planetę, emituje olbrzymie ilości gazów cieplarnianych i wymaga ogromnych ilości cennych zasobów, takich jak ziemia i woda.

Raport ujawnia również, że tylko 1% dostępnych obecnie produktów mięsnych zostanie wycofanych ze sprzedaży. Stanie się to już w tym roku, gdy rząd brytyjski będzie zwalczał promocję produktów spożywczych o wysokiej zawartości tłuszczu, soli lub cukru w celu walki z otyłością u dzieci. Emisje reklam takiej żywności zostaną zakazane w telewizji przed 21.00, a także w internecie, chociaż przemysł spożywczy próbuje przekonać ministrów do opóźnienia tych planów.

Spożycie mięsa w Wielkiej Brytanii spada powoli, ludzie nadal jedzą prawie dwukrotnie więcej mięsa niż wynosi średnia światowa. W opublikowanej w lipcu ubiegłego roku krajowej strategii żywnościowej można przeczytać, że Brytyjczycy muszą zmniejszyć spożycie mięsa o 30% do 2032 r., aby pomóc w walce z kryzysem klimatycznym i wesprzeć pro zdrowotne inicjatywy. Taki wynik nie będzie łatwy do osiągnięcia, ale jest konieczny, aby pomóc zmniejszyć emisje metanu z hodowli zwierząt. Zgodnie z tym założeniem Brytyjczycy powinni jeść o 30% więcej owoców i warzyw, 50% więcej błonnika, 25% mniej śmieciowego jedzenia zawierającego wysoki poziom tłuszczu, sól lub cukier i 30% mniej mięsa.

Rządowy komitet ds. zmian klimatu stwierdził również, że aby do roku 2050 kraj osiągnął zeroemisyjność spożycie mięsa trzeba ograniczyć o 20-50%. Więcej o tym można przeczytać tutaj.


*Eating Better to grupa reprezentująca ponad 60 organizacji, w tym WWF UK, Greenpeace, organy zdrowia publicznego, dietetyków, RSPCA i organizacje charytatywne zajmujące się żywnością.