górne tło

W IV LO pracuje najlepszy nauczyciel historii w Krakowie

Potrafią trafiać do młodzieży z wykładem o przeszłości, zachęcać uczniów do refleksji krytycznej, pokazywać bogactwo tekstów źródłowych i uczyć stawiać pytania, wreszcie dbać o to, by szkolna historia miała kontakt ze współczesnymi badaniami. Do grona najwybitniejszych nauczycieli historii, wyróżnionych Nagrodą im. Tadeusza Słowikowskiego, dołączyła Grażyna Mazur z IV Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie.

Nagroda im. Tadeusza Słowikowskiego – za wybitne osiągnięcia w nauczaniu i popularyzacji historii, ze szczególnym uwzględnieniem dziejów Krakowa – upamiętnia wybitnego profesora Uniwersytetu Pedagogicznego, który swoją pracą badawczą i dydaktyczną położył wielkie zasługi dla kształcenia pokoleń historyków i nauczycieli historii, a także dla formowania świadomości i kultury historycznej współczesnych Polaków. Wyróżnienie jest przyznawane od 12 lat przez Polskie Towarzystwo Historyczne we współpracy z prezydentem Krakowa.

Nagroda jest okazją do wyróżnienia tych nauczycieli historii, którzy wyznaczają wysokie standardy nauczania tego przedmiotu, stosują niekonwencjonalne, autorskie metody, a przede wszystkim – potrafią zaciekawić uczniów, zachęcić ich do zgłębiania przeszłości i pokazać, jak ważna jest ona dla naszej teraźniejszości i przyszłości.

Grażyna Mazur, która w IV Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie wykłada historię, a dodatkowo uczy też wiedzy o społeczeństwie i etyki, została laureatką Nagrody im. Tadeusza Słowikowskiego za rok 2021. Jest nauczycielką z 29-letnim stażem, która swoją karierę zawodową związała z krakowską „Czwórką”. Ukończyła studia historyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim, a następnie studia podyplomowe z zakresu wiedzy o społeczeństwie oraz z filozofii i etyki. Systematycznie uczestniczy w kursach i szkoleniach poszerzających wiedzę historyczną. Działa aktywnie na polu dydaktyki historii, m.in. od 20 lat prowadzi praktyki ciągłe i doraźne dla studentów Instytutu Historii UJ.

W swojej praktyce nauczycielskiej stawia na zróżnicowane metody pracy z uczniami. Zabiera młodzież na uniwersyteckie konferencje, organizuje wyjścia i wyjazdy w teren, również poza Kraków, pokazuje, jak wygląda praca z archiwami (m.in. w IPN w Wieliczce), realizuje projekty w ramach Wszechnicy historycznej (wykłady i spotkania dla uczniów z pracownikami naukowymi UJ oraz IPN), przygotowuje wycieczki popularyzujące historię Krakowa i Podgórza, współpracuje z Instytutem Historii UJ w ramach patronatu naukowego dla klas humanistycznych, uczestniczy w projektach organizowanych przez instytucje promujące wiedzę historyczną i regionalną. Tegoroczna laureatka jest także koordynatorem, z ramienia szkoły, współpracy z Radą Dzielnicy XIII Podgórze przy organizacji uroczystości wyzwolenia Krakowa z rąk zaborców. W planach ma rozpoczęcie współpracy z Instytutem Stosunków Europejskich UJ od kolejnego roku szkolnego 2022/2023.

Wiele czasu i uwagi Grażyna Mazur poświęca na przygotowanie swoich uczniów do olimpiad historycznych i konkursów pozaszkolnych, organizowanych przez instytucje kultury. Jej podopieczni biorą też chętnie udział w konkursach szkolnych promujących wiedzę historyczną, ze szczególnym uwzględnieniem postaci Antoniego Stawarza i patrona szkoły Tadeusza Kościuszki. Szeroka wiedza, zajęcia pozwalające nie tylko poznać przeszłość, ale także doświadczyć badań na nią, kreatywność, zaangażowanie, profesjonalizm i chęć pomocy – to cechy laureatki, które szczególnie doceniają jej uczniowie.

Dodajmy, że obecny rok ma dla IV Liceum Ogólnokształcącego szczególny wymiar – jesienią „Czwórka” będzie obchodziła 130-lecie działalności. Została otwarta w 1892 r. jako ośmioklasowe Państwowe Gimnazjum z wykładowym językiem polskim – pierwsza w Podgórzu szkoła średnia. Społeczność szkolna przygotowuje więc szereg działań wpisujących się w jubileuszowe obchody.

Najlepsi nauczyciele historii w Krakowie – laureaci poprzednich edycji: