górne tło

Festiwal Mastercard OFF CAMERA – rozdano nagrody

Od 2008 roku Mastercard OFF CAMERA promuje kino niezależne z całego świata. W ciągu czternastu lat Kraków odwiedziło 265 tys. gości. Wczoraj wręczono nagrody. Filmowcy wyjechali z miasta z nagrodami na kwotę prawie 3,4 mln dolarów. Dziś ostatni dzień wielkiego święta kina niezależnego.

Organizatorzy festiwalu sprowadzili do Krakowa najbardziej poruszające filmy niezależne z całego świata. Jedne bawią do łez, inne do łez doprowadzają emocjami i poruszającymi historiami. W programie obok sprawdzonych sekcji, jak „Amerykańscy niezależni” czy „Festiwalowe hity”, znalazły się też nowości. Wczoraj podczas uroczystej gali wręczono festiwalowe nagrody.

Laureaci konkursu

Marianne Blicher i jej „Miss Viborg" z Krakowską Nagrodą Filmową Andrzeja Wajdy – 25 000 dolarów, „Piosenki o miłości” Tomka Habowskiego z nagrodą dFlights– 100 000 zł i „Sonata” Bartosza Blaschke z Nagrodą Publiczności. Kto jeszcze triumfował podczas gali zamknięcia 15. Mastercard OFF CAMERA?

- Za zafundowanie nam niesamowitej emocjonalnej podróży, którą odbywamy razem z wyjątkową główną bohaterką, jakiej z początku nie lubimy, ale koniec końców nie sposób jej nie pokochać. I ten proces zmienia nas wszystkich – tak międzynarodowe jury (Wojciech Smarzowski, Anną Pinnock, David Parfitt – uzasadniło przyznanie Krakowskiej Nagrody Filmowej Andrzeja Wajdy Marianne Blicher za „Miss Viborg". Film to wzruszająca opowieść o nietypowej przyjaźni napędzana świetnymi rolami Ragnhild Kaasgaard i Isabelli Møller Hansen. Fabuła pokazuje, że nawet dwa pozornie niepasujące do siebie światy mogą mieć wspólny mianownik. Takie historie kino niezależne kocha najbardziej!

Kolejne jury – Kim Magnusson, laureat dwóch Oskarów, Trudie Styler, producentka filmowa i Grainne Humphreys – było pod wrażeniem liczby debiutów w konkursie polskim i z prawdziwą przyjemnością przyznało Nagrodę dFlights filmowi „Piosenki o miłości”. Ta pełna życia historia miłosna została pokazana przy użyciu wspaniałych czarno-białych zdjęć i różnorodnych mediów oraz pięknie zagrana przez głównych aktorów, Tomasza Włosoka i Justynę Święs. Obraz okazał się prawdziwą walentynką dla kreatywności.

Na Mastercard Off Camera swoją nagrodę przyznaje również publiczność. Za najciekawszy film festiwalu uznano „Sonatę" Bartosza Blaschke. Nagroda dla najlepszej aktorki powędrowała do Magdaleny Żak. Jej przekraczająca granice kreacja, portretującej skomplikowaną i złożoną postać młodej kobiety, podbiła serca jury. Pokochali ją za niuanse i pasję jaką wniosła do roli. Z kolei nagroda dla Najlepszego aktora trafiła do Adama Woronowicza. Ten wszechstronny i empatyczny aktor stworzył fantastyczne kreacje w dwóch ulubionych filmach jury.

– Pokochaliśmy go za to, że potrafił nas rozśmieszyć do łez w „Teściach”, jak również za umiejętne oddanie klimatu politycznego w „Zupie nic” – uzasadniali jurorzy. Festiwal od zawsze stawia na młodych. W tym roku Nagroda Mastercard Rising Star trafiła do Michała Sikorskiego za rolę w „Sonacie” Bartosza Blaschke.

Zwycięzcą Nagrody FIPRESCI - przyznawanej przez Międzynarodową Federacją Krytyków Filmowych - został Guðmundur Arnar Guðmundsson, twórca filmu „Beautiful Beings”. Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych wyróżniła Darię Maślonę za produkcję filmu „Ucieczka na srebrny glob”. Nagroda KIPA trafiła do Marty Szarzyńskiej, producentki filmu „Piosenki o miłości”.

Po raz kolejny ogłoszono też laureatów konkursu #63, organizowanego z Muzeum Powstania Warszawskiego i Onet.pl. Pierwsze miejsce zajęła Zuzanna Woińska za film „Nadzieja”, drugie Małgorzata Miłek za „Lustro”, która stała się jednocześnie laureatka Nagrody Specjalnej Onet.pl, trzecie miejsce zajął Adam Marciniak za „Niezależnie od wszystkiego”.

 

Nowe sekcje specjalne

Choć wysoka wrażliwość może wydawać się przysłowiową kulą u nogi, kino kocha skomplikowanych bohaterów. W ramach sekcji „W zdrowym ciele zdrowy duch?” filmowcy poruszyli problem higieny psychicznej, pokazując, że pozorną słabość można przekuć w siłę. Głębokie podziały społeczne, kulturowe różnice nie do pokonania i przekonanie poszczególnych grup o słuszności swoich poglądów od dawna wyznaczają nie tylko polski krajobraz obyczajowy.

Filmy prezentowane w ramach sekcji „Nieoczekiwane przymierza” opowiadały o nieoczywistych sojuszach między postaciami różniącymi się niemal w każdym aspekcie. Wyłania się z nich nowy, lepszy świat, tak bardzo nam teraz potrzebny.

Sekcja „Wiek niewinności”, której partnerem była Anja Rubik z kampanią społeczną #SEXEDPL, poświęcona była z jednej strony przemianom, jakie dokonują się w modelach i sposobach opowiadania o dzieciństwie. Z drugiej natomiast odkrywała przed widzami jego bardziej mroczne, mniej oczywiste i nienormatywne oblicze. Być może należałoby uważniej wsłuchać się w pragnienia i potrzeby samych dzieci, których tak bardzo, wbrew pozorom, boi się dorosły świat, niż nieustannie dyscyplinować je, trenować i wychowywać, za wszelką cenę stojąc na straży ich domniemanej niewinności.

Z kolei „Przyszłość jest teraz” – sekcja ułożona we współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym w Bergen – koncentrowała się na filmach opowiadających o postępującym kryzysie ekologicznym i modelach radzenia sobie z nim. Produkcje pokazały, że siła tkwi we współpracy i kolektywnej walce o lepsze jutro.

Przekraczanie granic

Granice gatunkowe, obyczajowe i te wynikające z ról społecznych, w końcu granice geograficzne to im poświęcony został Player Serialcon. To specjalne programowe pasmo festiwalu koncentrowało się tylko i wyłącznie na tym, co dzieje się na małym ekranie. W miasteczku festiwalowym odbywały się spotkania z gośćmi serialowymi i pokazy seriali na dużym, kinowym ekranie. Sprawdzoną częścią festiwalu jest również OFF SCENA. Każdy festiwalowy dzień kończył koncert muzyków sceny alternatywnej.

Intrygujące konkursy

Międzynarodowy konkurs o Krakowską Nagrodę Filmową to główny punkt programu Festiwalu Mastercard OFF CAMERA. Twórcy, pokazując swój pierwszy lub drugi film, rywalizowali o główną nagrodę, w wysokości 25 tysięcy dolarów.

Międzynarodowemu jury przewodniczy zawsze polski twórca filmowy. Z kolei w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych dziesięć fabuł walczyło o 100 000 złotych.

 

Festiwalowi goście nie tylko oglądali filmy w kinach plenerowych i kinach studyjnych, ale korzystali z atrakcji Krakowa. Jedną z ulubionych stała się wystawa Vilhelma Hammershøia – artysty uznawanego za najwybitniejszego duńskiego malarza przełomu XIX i XX stulecia, którą można było oglądać w Muzeum Narodowym w Krakowie. Niedziela to kolejny dzień festiwalowych projekcji. Gościem Oliwiera Janiaka w Miasteczku Filmowym będzie Ola Konieczna.

 

Więcej informacji o nowościach ze świata kina niezależnego można znaleźć na stronie offcamera.pl.