Gdzie mieszkańcy mogą zgłaszać sprawy poprzez e-administrację? Jak wspomóc pracę urzędników nowoczesnymi rozwiązaniami, a także czy Kraków jest miastem otwartych danych? Na te tematy dyskutowano podczas posiedzenia Komisji Innowacji, Funduszy Europejskich i Metropolii.
Najbliższe lata to nowe e-usługi i aplikacje mobilne dla mieszkańców - zapowiedział Paweł Schmidt dyrektor Centrum Obsługi Informatycznej UMK. – Jedną z pierwszych będzie aplikacja mobilna dla mieszkańców, którą tworzymy w oparciu o otwartą platformę pozwalającą w jednej aplikacji udostępniać szereg usług. W 2023 r. planujemy uruchomić nową wersję portalu Elektronicznych Usług Publicznych wraz ze zintegrowanym kontem mieszkańca oraz portalem dostępowym dla powstającego Krakowskiego Centrum Kontaktu – dodaje Paweł Schmidt. Obecnie istniejący Portal Elektronicznych Usług Publicznych Miasta Krakowa umożliwia mieszkańcom łatwy i przejrzysty dostęp do usług załatwianych w urzędzie drogą elektroniczną. Zawiera opisy usług wraz z informacjami niezbędnymi do ich załatwienia oraz odnośniki do formularzy na poszczególnych portalach zewnętrznych (głównie ePUAP). Obecnie opublikowanych jest tam 310 usług Urzędu Miasta Krakowa (w tym 157 usług z dedykowanym formularzem) oraz 12 usług Miejskich Jednostek Organizacyjnych (wszystkie z dedykowanym formularzem).
Trwa też wytworzenie oraz wdrożenie modułu do obsługi procesu wnoszenia projektów obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych (OBIU), wraz z możliwością wyrażania dla nich poparcia w postaci elektronicznej. Dzięki temu systemowi mieszkaniec Krakowa będzie miał możliwość zapoznania się z dokumentami, które zawiera inicjatywa, złożenia podpisu oraz uzyskania dodatkowych informacji o ścieżce legislacyjnej.
Choć e-administracja nakierowana jest głownie na działania zmierzające do ułatwienia mieszkańcom kontaktu z urzędem oraz załatwiania spraw administracyjnych, to jednak ważnym działem, mocno rozwijanym przez Centrum Obsługi Informatycznej UMK jest komunikacja wewnętrzna pomiędzy urzędnikami. Dlatego wdrażane są nowe procedury poprawiające koordynację elektronicznego zarządzania dokumentami wewnątrz UMK. Paweł Schmidt wyraził nadzieję, iż w przyszłości cała korespondencja urzędowa będzie prowadzona tylko w sposób elektroniczny.
Kolejnym tworzonym aktualnie i planowanym do produkcyjnego uruchomienia w trzecim kwartale tego roku elementem jest portal Otwarte Dane pozwalający na powszechny i otwarty dostęp do danych miejskich. Portal swoją funkcjonalnością jest wzorowany na analogicznym rozwiązaniu wdrożonym w Paryżu i pozwala zarówno na dostęp do danych statycznych, jak również wykorzystanie miejskich danych w niezależnych rozwiązaniach teleinformatycznych. Razem z portalem opracowane zostaną procedury pozwalające na wnioskowanie o udostępnienie kolejnych zbiorów danych.
Jakkolwiek Otwarte Dane nie są bezpośrednio elementem e-administracji, jednak bazują na rozwiązaniach wdrażanych pod kątem e-administracji w urzędzie. - Są one pewnego rodzaju stymulatorem rozwoju dla szeregu podmiotów, które z tych danych mogą korzystać – tłumaczył Schmidt. Dzięki powstającemu portalowi, każdy mieszkaniec, przedsiębiorca czy inna osoba lub instytucja będzie mogła przejrzeć i skorzystać z informacji publicznych, bez wcześniejszego składania wniosku. Oczywiście dane będą udostępniane odbiorcy, tak by mógł swobodnie maszynowo (elektronicznie) je przetwarzać.
W 2021 roku Urząd Miasta Krakowa udostępniał klientom 159 usług elektronicznych, z czego klienci UMK skorzystali ze 142 udostępnianych usług do złożenia wniosków.