górne tło

Minimarina w Krakowie

Pierwszy w Krakowie slip do wodowania i wyciągania małych jednostek pływających oraz dalba do cumowania powstały właśnie w Krakowie. We wtorek, 26 kwietnia, nastąpiło otwarcie obiektu przy Kolejowym Klubie Wodnym 1929 przy ul. Księcia Józefa.

Slip, czyli podjazd do wodowania łodzi

W ramach inwestycji, prowadzonej na lewym brzegu rzeki Wisły przy Kolejowym Klubie Wodnym 1929, powstał slip do wodowania i wyciągania z wody małych jednostek pływających. Powstała także dalba, czyli pal wbity w dno akwenu i wystający ponad powierzchnię wody, który będzie wykorzystywany jako uchwyt do cumowania jednostek pływających.

Budowa slipu poprawi dostępność rzeki Wisły dla użytkowników, w tym jednostek miejskich, mundurowych, a także dla mieszkańców Krakowa. Inwestycja ułatwi i umożliwi bezpieczne wodowanie jednostek pływających.

Obiektem zarządzał będzie Kolejowy Klub Wodny 1929. Osoby prywatne będą mogły także skorzystać ze slipu po wniesieniu niedużej opłaty, która przeznaczona będzie na pokrycie kosztów bieżącej eksploatacji.

– Poprawa bezpieczeństwa żeglugi na Wiśle była jedną z naszych podstawowych motywacji przy realizacji tej inwestycji – powiedział podczas uroczystości Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski. 

– W najbliższych latach planowana jest również budowa mariny krakowskiej przy bulwarze Podolskim. Dzięki niej obecnie nieużywane tereny zyskają punkt rekreacyjno-turystyczny. Na mapie Krakowa pojawi się nowe oblicze bulwaru Podolskiego, które nie tylko będzie dodatkową atrakcją dla mieszkańców, turystów czy zwolenników turystyki wodnej, ale także adaptacją obwałowania przeciwpowodziowego, poprawiając bezpieczeństwo tej części miasta – dodał prezydent.

Prace związane z budową obiektu, prowadzone pod nadzorem Zarządu Infrastruktury Sportowej, rozpoczęły się w październiku 2021 roku. Całkowity koszt inwestycji wyniósł prawie 1,6 mln zł. Wykonawcą inwestycji była firma Hamer Polska sp. z o.o. sp.k.

Slip – elementy i wymiary

Minimarina

Równolegle do budowy slipu rozbudowany został pomost, który pozwoli na cumowanie większej liczby małych jednostek pływających. Inwestycja ta sprawi, że poza możliwością wodowania i wyciągania, możliwe będzie także zostawienie na dłużej zwodowanej jednostki przy pomoście. Można stwierdzić, że oddawany do użytku slip oraz pomost utworzą minimarinę. W najbliższych latach planowana jest budowa mariny krakowskiej.