górne tło

Migający urzędnicy docenieni

„Język migowy obcy, ale nie dla urzędników krakowskiego Magistratu”  - podaje Gazeta Wyborcza. Postawę urzędników chwali Adam Stromidło, prezes Polskiego Związku Głuchych w Krakowie: „Kraków jest świetnym przykładem dobrych praktyk, na których mogą się wzorować inne miasta.”

Urząd Miasta Krakowa organizuje   kursy języka migowego dla pracowników od 2004 roku,  dzięki czemu osoby niesłyszące podczas wizyty  w magistracie  mogą liczyć na fachową obsługę.  Kursy organizowane są na różnych poziomach: podstawowym a następnie doskonalących. Językiem migowym posługują się urzędnicy m.in. w  wydziałach: Geodezji, Skarbu, Świadczeń Socjalnych, Architektury i Urbanistyki, Kształtowania Środowiska, Mieszkalnictwa, Spraw Administracyjnych, Sportu i Inicjatyw Społecznych, a także w Urzędzie Stanu Cywilnego. W sumie we wszystkich wydziałach pracuje 60   migających urzędników. Pokoje, w których pracują,  oznaczone są logotypem ucha.

Migający urzędnicy to nie jedyne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Miejskie strony internetowe są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miasta Krakowa ma narzędzia ułatwiające dostęp do informacji osobom z obniżoną sprawnością sensoryczną, tj. osobom niewidomym, niedowidzącym, głuchym, niedosłyszącym, z zaburzeniami percepcji wzrokowej i słuchowej, obniżoną sprawnością komunikowania się, obniżoną sprawnością ruchową oraz osobom dotkniętym schorzeniami neurologicznymi, takimi jak np. epilepsja. Na przykład dla osób niedowidzących udostępniono opcje wyboru wielkości czcionek, możliwość zmiany kolorystyki i kontrastu stron, syntezator mowy czytający wybrane elementy serwisu (m.in. kody niezbędne do zalogowania), wyeliminowano wszystkie elementy ruchome, wprowadzono opisy alternatywne dla grafik i zdefiniowano skróty klawiszowe ułatwiające nawigowanie po serwisie. Na miejskiej stronie internetowej www.krakow.pl można odsłuchać  treść aktualności umieszczonych w portalu. Nie trzeba niczego instalować, wystarczy kliknąć w przycisk obok informacji, a komunikat zostanie odczytany przez elektronicznego lektora.

Dodajmy, że w ubiegłym roku Kraków otrzymał od Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyróżnienie za projekt pod nazwą „Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Krakowa przyjazny osobom niepełnosprawnym”.

W serwisie „Bez barier” (www.krakow.pl/miasto/bezbarier) dostępne są – w języku migowym – najczęściej wykorzystywane procedury. Osoby niesłyszące mogą dowiedzieć się m.in., jak otrzymać dodatek mieszkaniowy, wymienić prawo jazdy, zameldować się i wymeldować, wymienić dowód osobisty, otrzymać skierowanie do szkół i placówek specjalnych, starać się o otrzymanie stopnia niepełnosprawności. W serwisie dostępne są ponadto inne przydatne informacje dla osób niepełnosprawnych – dotyczące np. ulg i uprawnień, form pomocy, sprzętu rehabilitacyjnego czy adresy pomocnych instytucji. (WAŚ/KS)