górne tło

Pierwszy tramwaj Lajkonik II dotarł do Krakowa

22 sierpnia do zajezdni tramwajowej Podgórze został przywieziony Lajkonik II – to pierwszy odebrany przez MPK tramwaj z puli sześćdziesięciu, które zostały zamówione przez krakowskiego przewoźnika. Tramwaj został rozładowany i będzie teraz przygotowywany do wysłania na linię. Nowe tramwaje zastąpią wagony z wysoką podłogą. Wszystko po to, aby poprawić komfort podróży pasażerom oraz komfort pracy motorniczym.

Przypomnijmy, że przed tą dostawą jeden z Lajkoników był już w Krakowie i przechodził badania i testy, niezbędne do uzyskania homologacji. Były to m.in. testy systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych i innych elementów istotnych dla prawidłowej eksploatacji i bezpieczeństwa podróżnych. Badania zakończyły się pozytywnie.

Nowe tramwaje to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewnią szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejszy ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich w porównaniu do wcześniej zamawianych wagonów. Nowością będą także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunki pracy. 

Dostawy 60 tramwajów są kontynuacją poprzedniego projektu, dzięki któremu mieszkańcy zyskali 50 Lajkoników. Warto podkreślić, że dwa tramwaje z zamówionych 60 będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania. Tym samym MPK SA kontynuuje projekt, który w przyszłości pozwoli krakowskim tramwajom kursować także na tych trasach, gdzie nie będzie dostępna sieć trakcyjna.

Podobne rozwiązanie zostało zastosowane w poprzedniej serii 50 Lajkoników. Dwa tramwaje z tej dostawy jako pierwsze w Polsce zostały wyposażone w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej, a pozostałe wagony mają instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu  w przyszłości.