górne tło

Podróż za jeden bilet, czyli integracja biletowa z Kolejami Małopolskimi

Najpóźniej od 1 czerwca przyszłego roku Kraków wraz z Kolejami Małopolskimi chce wprowadzić zintegrowany bilet. W ramach porozumienia miasto wspólnie z Urzędem Marszałkowskim będą honorować bilety komunikacji miejskiej podczas podróży koleją aglomeracyjną oraz bilety kolei aglomeracyjnej podczas podróży środkami komunikacji zbiorowej.

Oznacza to, że osoba posiadająca jeden bilet sieciowy będzie mogła podróżować bez konieczności zakupu dodatkowych biletów zarówno pojazdami komunikacji miejskiej, jak i koleją aglomeracyjną. Takie rozwiązanie z pewnością ułatwi mieszkańcom codzienne podróżowanie i skróci ich czas podróży.

Z korzyścią dla mieszkańców Krakowa

Przeprowadzone ostatnio na terenie Krakowa inwestycje kolejowe w rejonie Podgórza, Zabłocia, Złocienia, Łagiewnik, Swoszowic czy Bronowic już stanowią dodatkowe ułatwienie dla osób podróżujących codziennie do pracy, szkoły czy też na uczelnie. Jest to też duże udogodnienie dla tych, którzy chcą bez konieczności wykorzystania z samochodu dostać się w inne rejony Krakowa.

W najbliższym czasie zakończone zostaną też prace na Grzegórzkach. Pozwoli to na jeszcze szybsze i łatwiejsze dotarcie do centrum miasta, a stąd – wybierając dowolny środek transportu miejskiego – na podróż w inne rejony miasta. Właśnie na tym przystanku zatrzymywać się będą wszystkie pociągi przyjeżdżające z aglomeracji, które teraz zatrzymują się na Dworcu Głównym. Zaaranżowana na Grzegórzkach, z myślą o podróżnych, infrastruktura komunikacyjna to oprócz przystanku kolejowego również przystanek komunikacji miejskiej. Takie rozwiązanie pozwoli mieszkańcom i przyjezdnym na szybsze przemieszczanie się praktycznie po całym Krakowie.

 

Bezkonkurencyjna podróż z podkrakowskiego obwarzanka

Bilet zintegrowany pomoże w wyborze komunikacji miejskiej i kolei na przykład osobom, które aktualnie z konieczności wybierają samochód jako swój środek transportu. Integracja taryfowa pozwoli na dojazd autobusem do przystanku kolejowego, a następnie z przystanku kolejowego np. tramwajem do docelowego miejsca. Łączenie tych środków transportu przy odpowiedniej koordynacji komunikacji miejskiej i kolejowej będzie stanowiło bezkonkurencyjne połączenie w zakresie czasów przejazdu do samochodu osobowego.

Integracja biletów w innych aglomeracjach

Kraków, idąc śladami pozostałych większych aglomeracji, również chce wprowadzić takie rozwiązanie. W przypadku aglomeracji katowickiej koszt takiego biletu to 159 zł, w przypadku aglomeracji poznańskiej koszt to 119 zł. W aglomeracji warszawskiej koszt zintegrowanego biletu to 99 zł, natomiast w tym przypadku z budżetu miasta jest dopłacane ok. 150 mln zł. W krakowskiej integracji biletowej koszt biletu na I strefę dla mieszkańców Krakowa wyniesie 109 zł.

Różne warianty wyboru odpowiedniego biletu

Krakowskie rozwiązanie ze względu na duży obszar funkcjonowania komunikacji miejskiej będzie różnorodny adekwatnie jak bilety sieciowe na Komunikację Miejską w Krakowie. Do dyspozycji pasażerów będą różne warianty takie jak bilet na I+II strefę, I+II+III strefę oraz II+III strefę.