Kraków został wybrany przez firmę Solaris Bus&Coach na miejsce prezentacji swojego najnowszego modelu autobusu – przegubowego autobusu wodorowego Urbino 18 hydrogen. Można go było zobaczyć 14 września na terenie zajezdni MPK SA w Płaszowie.
Urbino 18 hydrogen to autobus przegubowy, którego głównym źródłem energii jest wodór. Model jest odpowiedzią producenta na coraz większe zapotrzebowanie rynku pojazdami napędzanymi tą technologią. To również wyraz zaangażowania Solarisa w rozwój bezemisyjnych technologii i chęć zapewniania klientom jak największego wyboru ekologicznych pojazdów.
Podobnie jak w przypadku krótszej wersji, sercem Urbino 18 hydrogen jest najnowocześniejsze ogniwo paliwowe, pełniące funkcje miniaturowej elektrowni wodorowej. Dzięki zastosowanej technologii oraz zwiększonej liczbie nowych i lekkich zbiorników na wodór autobus będzie mógł pokonywać na pojedynczym tankowaniu znaczne odległości. Przegubowy wodorowy Solaris zabierze na pokład większą liczbę pasażerów, szczególnie na miejscach siedzących.
Pierwsze dostawy 18-metrowego przegubowca będą mogły rozpocząć się w drugim kwartale 2023 roku. Ponadto pojazd będzie posiadał szereg rozwiązań z zakresu ADAS, czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy.
Premiera Solaris Urbino hydrogen w wersji 12-metrowej miała miejsce w 2019 roku. Od tego momentu blisko 100 wodorowych autobusów producenta zostało dostarczonych do klientów we Włoszech, Niemczech, Holandii, Szwecji i w Polsce.
Przypomnijmy, że jeden z autobusów wodorowych Solarisa od czerwca 2022 roku kursuje na krakowskiej linii nr 128 („Zajezdnia Płaszów” – „Prądnik Czerwony”). Kraków był pierwszym miastem w Polsce, w którym została uruchomiona mobilna stacja Orlenu do tankowania wodoru. W planach MPK SA jest zakup kilkudziesięciu autobusów wodorowych oraz przebudowa i dostosowanie do ich obsługi zajezdni w Płaszowie.