22 września w Urzędzie Miasta Krakowa odbyło się czwarte posiedzenie zespołu zadaniowego, w którym wzięli również udział przedstawiciele zainteresowanych gmin, powiatów oraz mieszkańcy. W czasie spotkania przedstawiono dwie propozycje wariantów nowego przebiegu drogi ekspresowej S7. Posiedzenie zakończyło się brakiem wypracowania tzw. wariantu społecznego.
– Przedstawione warianty chcemy poddać dalszej dyskusji – wschodni i zachodni. Ten pierwszy jest modyfikacją wariantu szóstego przedstawionego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – mówi Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
Przypomnijmy, tereny obejmujące przebieg zaproponowanych przez GDDKiA w kwietniu wariantów tzw. nowej „zakopianki” nie były nigdy rezerwowane w planach zagospodarowania przestrzennego Krakowa i gmin ościennych. Są cenne przyrodniczo, o skomplikowanej morfologii, a przy tym intensywnie zabudowane, głównie zabudową mieszkaniową jednorodzinną. Z pierwotnymi propozycjami Generalnej Dyrekcji można zapoznać się tutaj.
Podczas spotkania wiceprezydent Jerzy Muzyk wyjaśnił, że planowany odcinek drogi S7 Kraków – Myślenice bezsprzecznie musi zostać zrealizowany. – Nie tylko ze względu na konieczność wyprowadzenia z Krakowa ruchu z północnego odcinka drogi S7 (która docelowo będzie prowadzić na północ Polski), ale również ze względu na fakt, że przeciążenie układu drogowego miasta i jego komunikacyjny paraliż wpływ będą mieć również na gminy sąsiednie i ruch w całej aglomeracji – zaznaczył zastępca prezydenta, Jerzy Muzyk.
Przedstawione warianty spotkały się z kategorycznym sprzeciwem poszczególnych gmin, przez które prowadzą. Jedynie burmistrz miasta i gminy Myślenice zaznaczył, że do odniesienia się do zaprezentowanych wariantów niezbędna jest szczegółowa analiza. Ponadto zgodził się, że realizacja planowanego odcinka drogi S7 jest konieczna, aby zapewnić mieszkańcom poszczególnych gmin warunki do sprawnej komunikacji nie tylko wewnątrz gmin, ale i w podróżach międzygminnych, zwłaszcza do Krakowa.
Zespół zadaniowy pracuje od końca maja. Decyzje w zakresie jego dalszego działania zostaną podjęte przez prezydenta Krakowa.
Przypomnijmy, że w skład zespołu wchodzą m.in.: eksperci, przedstawiciele wszystkich klubów w radzie miasta, przewodniczący dzielnic, przez które miały przebiegać dotychczas proponowane trasy nowej S7, zastępcy prezydenta Krakowa – Andrzej Kulig i Jerzy Muzyk oraz reprezentanci miejskich instytucji, w tym Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Zarządu Inwestycji Miejskich, Zarządu Transportu Publicznego, Wydziałów UMK: Miejskiego Inżyniera Ruchu, Kształtowania Środowiska, Gospodarki Komunalnej, Planowania Przestrzennego, Geodezji, jednostki Klimat – Energia – Gospodarka Wodna.
W okresie wakacyjnym, ze względu na czas urlopowy, nie odbywały się posiedzenia zespołu zadaniowego, powołanego przez prezydenta Krakowa. Odbywały się jednak spotkania z przedstawicielami samorządów gmin, przez które planowana droga S7 mogłaby prowadzić.