górne tło

Mieszkańcy Krakowa o jakości powietrza i utworzeniu Strefy Czystego Transportu

Z badania „Strefy czystego transportu. Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?” przeprowadzonego w lipcu przez agencję Research Collective na ogólnopolskiej próbie 2200 osób wynika, że w naszym mieście aż 36 proc. mieszkańców regularnie sprawdza poziom zanieczyszczeń powietrza, co stanowi największy odsetek w Polsce.

Kraków to też jedyne miasto z wyraźną przewagą respondentów twierdzących, że jakość powietrza poprawia się na skutek podjętych działań, co jest jasnym wskazaniem dla władz, aby kontynuowały dotychczasową politykę.

Co drugi mieszkaniec Krakowa uważa, że jakość powietrza w mieście poprawiła się w ostatnich latach, choć większość uznaje, że nadal jest zła, szczególnie w sezonie grzewczym. Winna tej sytuacji jest zdaniem krakowian głównie emisja zanieczyszczeń z domowych pieców a według 29 proc. emisje samochodowe. Na tle próby ogólnopolskiej i pozostałych przebadanych dokładniej miast (Warszawy, Łodzi i Wrocławia) w Krakowie przewaga wskazań na domowe piece jest największa, co może być efektem wieloletnich kampanii antysmogowych skupionych na walce z “kopciuchami”.

Jedną z pierwszych w Polsce uchwał antysmogowych zakazujących palenia w piecach węglem i drewnem wprowadzono w Krakowie w 2019 r. W roku 2022 powstały tu też plany utworzenia strefy czystego transportu, która ma zacząć funkcjonować w ciągu najbliższych dwóch lat.

Strefa czystego transportu to stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach. Jej wprowadzenie oznacza ograniczenie wjazdu pojazdom emitującym najwięcej zanieczyszczeń do określonych obszarów miasta.

Zgodnie z wynikami badania połowa respondentów z Krakowa zna pojęcie stref czystego transportu, co jest o kilka procent lepszym wynikiem niż w innych miastach i w próbie ogólnopolskiej. Wyniki te wskazują, że poparcie krakowian dla tworzenia SCT jest świadome. Są one także dowodem, że prowadzone dotychczas przez miasto akcje informacyjno-edukacyjne dotyczące potrzeby wprowadzenia SCT przynoszą rezultaty. Za utworzeniem strefy czystego transportu w badaniu opowiedziało się 54 proc. respondentów.

88 proc. osób uczestniczących w krakowskiej części badania uważa, że miasto wprowadzając strefy czystego transportu powinno zaoferować kierowcom najstarszych samochodów, które nie będą mogły wjechać do strefy coś w zamian. Połowa chciałaby budowy bezpłatnych parkingów na granicach stref, 29 proc. zniżek na podróże komunikacją miejską, a 10 proc. uruchomienia dodatkowych połączeń do peryferyjnych dzielnic i przedmieść.

Więcej o tym tutaj

smog, uchwała antysmogowa, metropolie krakowskie