górne tło

Dłuższe konsultacje ws. tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej

Konsultacje społeczne dotyczące budowy tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej zostały przedłużone do 2 grudnia. W związku z tym odbywają się również dodatkowe spotkania z mieszkańcami, dyżury telefoniczne, uwagi można też zgłaszać elektronicznie.

Do tej pory odbyły się cztery spotkania dla mieszkańców dzielnic: Krowodrza, Bronowice i Zwierzyniec i Dębnik. Na wtorek, 22 listopada, zaplanowano kolejne, z kolei 21 i 23 listopada odbędą się dodatkowe dyżury telefoniczne ekspertów. Zapraszamy do udziału!

Harmonogram i formy konsultacji

Formularz konsultacyjny dostępny jest na stronie internetowej 3obwodnica.krakow.pl.

Spotkania konsultacyjne:

Dyżury projektantów:

Eksperckie dyżury telefoniczne pod numerem 667 677 938:

Konsultacje, realizowane przez spółkę Trasa Łagiewnicka, trwają do 2 grudnia.

– Słuchamy mieszkańców i wspólnie z nimi chcemy szukać sposobu na zaplanowanie tej inwestycji przy minimalizacji kosztów finansowych, społecznych i ekologicznych, dlatego zdecydowaliśmy o wydłużeniu konsultacji społecznych – mówi Mariusz Piątkowski, prezes spółki Trasa Łagiewnicka SA.

O konsultacjach

Planowana inwestycja obejmuje cztery dzielnice: Krowodrza, Bronowice, Zwierzyniec, Dębniki. Celem konsultacji jest zaprezentowanie wariantów projektowanych tras: Zwierzynieckiej, Pychowickiej oraz zebranie opinii mieszkańców na temat wyboru jednego z wariantów, a także uwag, propozycji i oczekiwań dotyczących planowanej inwestycji.

– Bardzo dużą wagę przywiązujemy do tych konsultacji, dlatego, że budowa Trasy Łagiewnickiej wywołała szereg dyskusji i w związku z tym chcielibyśmy wykorzystać wszystkie te spostrzeżenia przy realizacji dalszego ciągu. Musimy sobie odpowiedzieć, jak trasy Pychowicka i Zwierzyniecka mają wyglądać i jaki mają mieć charakter. Pierwsze, wstępne koncepcje tych tras powstały kilkadziesiąt lat temu, rzeczywistość się trochę zmieniła – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej. Przypomina również, że w Krakowie brakuje przepraw mostowych przez Wisłę, łączących północ z południem miasta. – Najbliższymi łącznikami są obecnie most Dębnicki i Grunwaldzki, a dla tramwajów tylko ten drugi. Musimy skrócić tę ścieżkę, bo nie może być tak, że ludzie mieszkający na Azorach muszą przejechać przez centralne dzielnice Krakowa, by dojechać np. na Ruczaj – zaznacza.

 

– Podzielam niepokój ludzi, odnośnie do terenów cennych przyrodniczo, dlatego też środowe spotkanie było tak ważne. Bardzo zachęcam wszystkich krakowian do włączenia się i wypowiedzenia w tych konsultacjach, żeby każdy mieszkaniec mógł powiedzieć, że zrobiliśmy wszystko, by ukształtować te trasy w zgodzie z interesem społecznym. Nic nie jest przesądzone, konsultacje są po to, by wypracować możliwie najlepsze dla wszystkich rozwiązania – podkreśla Andrzej Kulig.

 

Porównanie wariantów

 

Trasa Pychowicka

W jej przypadku opracowano dwa warianty, o numerach 5 i 6. Uzyskały one akceptację dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Z uwagi na brak akceptacji odstąpiono natomiast od prezentacji pozostałych wariantów opracowanych w ramach realizacji umowy.

Ze względu na brak możliwości poprowadzenia linii tramwajowej w tunelu w obu wariantach, zaproponowano most, którym nad Wisłą poprowadzono ruch pieszych, rowerowy i tramwajowy – w taki sam sposób, jak w przypadku estakady Lipska–Wielicka.

Prezentowane warianty różnią się więc sposobem poprowadzenia ruchu samochodowego przez Wisłę. Dla wariantu 5 przewidziano w tym celu tunel pod Wisłą, zaś dla wariantu 6 zaproponowano jego poprowadzenie mostem. W obu rozwiązaniach przewidziano budowę centrum komunikacyjnego w rejonie ul. Księcia Józefa, modernizację tej ulicy oraz budowę linii tramwajowej, prowadzącej do centrum miasta.

 

Wizualizacja

 

Trasa Zwierzyniecka

W ramach tej trasy opracowano cztery warianty. Dla dwóch z nich (2 i 4) przewidziano linię tramwajową na całej długości trasy – a więc od huba komunikacyjnego przy ul. Księcia Józefa do ul. Balickiej. Poszczególne warianty różnią się też przebiegiem w terenie.

W ramach wariantu 1, pod wzgórzem św. Bronisławy w osi kopca Kościuszki zostanie poprowadzony tunel drogowy dwukomorowy. Według założeń zaproponowanych w wariancie 2, powstanie tunel drogowy i tunel tramwajowy (trzy komory), a także linia tramwajowa łącząca węzeł Ruczaj z węzłem Balickim oraz P+R Przegorzały z węzłem Balickim.

W ramach wariantu 3 zostanie y kolei poprowadzony tunel drogowy dwukomorowy. Wariant 4 zakłada powstanie tunelu drogowego i tunelu tramwajowego (łącznie trzy komory), a także linię tramwajową łączącą węzeł Ruczaj z węzłem Balickim oraz P+R Przegorzały z węzłem Balickim.

 

Wizualizacja

Więcej informacji na stronie internetowej: 3obwodnica.krakow.pl.