38 milionów złotych – to kwota, jaka zostanie przeznaczona przez polski rząd na dofinansowanie budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej w ramach środków przeznaczonych na przygotowanie III Igrzysk Europejskich w naszym mieście.
Zgodnie z podpisanym niedawno aneksem do umowy dotacyjnej z Gminą Miejską Kraków, w tym roku na dofinansowanie budowy linii do Górki Narodowej zostanie przeznaczone 35,4 mln zł, a w 2023 roku – 2,68 mln zł. Środki igrzyskowe będą przeznaczone m.in. na przebudowę podstacji trakcyjnej „Prądnicka”, wraz z wyposażeniem elektroenergetycznym oraz realizacja kabli zasilających i powrotnych sieci trakcyjnej. Pieniądze na przygotowanie igrzysk zasilą także część drogową inwestycji. Dofinansowana zostanie budowa kilku odcinków ulic, m.in. od Fieldorfa-Nila do Opolskiej, od Opolskiej do Pachońskiego, nowy odcinek ul. Pachońskiego czy łącznik ul. Słomczyńskiego i Kuźnicy Kołłątajowskiej. Środki z tego przedsięwzięcia zasila też budowę tunelu drogowego wzdłuż ul. Opolskiej.
Łącznie, budowa linii tramwajowej uzyska rządowe dofinansowanie w ramach przygotować do III Igrzysk Europejskich w wysokości 38 mln zł. Dzięki temu wartość środków zewnętrznych na to zadanie wraz z dotacją unijną w wysokości ok. 184 mln zł wyniesie ogółem 222 mln zł.
Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej to obecnie największa samorządowa inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa. Trasa nowego tramwaju będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie ok. 600 miejsc postojowych na trzech parkingach P&R.
W ramach zadania budowanych jest aż siedem obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta. Krakowski Szybki Tramwaj na Górkę Narodową to szereg rozwiązań proekologicznych. Ponad 60 proc. torowiska będzie zielona. W ramach projektu powstaje też nowy układ drogowy o charakterze osiedlowym
Budowa KST to także 6,3 km ścieżek rowerów i ciągów pieszo-rowerowych, ekrany akustyczne tam gdzie jest to konieczne dla zapewnienia komfortu mieszkańców,
Przypomnijmy, że podstawowym celem realizowanej przez miasto inwestycji jest zapewnienie dogodnego połączenia tramwajowego dla tysięcy mieszkańców północy Krakowa, pozbawionych dotychczas takiego szybkiego środka transportu. Dojazd tramwajem do śródmieścia potrwa nieco ponad 20 minut. Nowy układ drogowy, który powstaje w ramach zadania uporządkuje ruch samochodowy w tej części Krakowa. Nie bez znaczenia są też nowe trasy rowerowe, szczególnie umożliwienie osobom podróżującym po Krakowie jednośladami na sprawny przejazd pod linią kolejową nr 95 oraz ulicą Opolską.