Do You LajkBike? 250 rowerów nowego miejskiego systemu wypożyczalni właśnie dotarło do Krakowa. Uruchomienie krakowskiej długoterminowej wypożyczalni rowerów planowane jest na marzec 2023 r. Kolejna partia rowerów ma do nas dotrzeć do lutego. Docelowo w mieście pojawi się ich pół tysiąca.
LajkBike – tak będzie nazywała się nowa miejska wypożyczalnia rowerów. Poprzednie, Wavelo, nawiązywało do krakowskiego zabytku, podobnie obecna nazwa nawiązuje do tradycji Lajkonika, wpisanej od 2014 r. na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego stworzoną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Nowa wypożyczalnia będzie różniła się nie tylko nazwą, ale też formułą, ponieważ będzie to wynajem długoterminowy. Jak pokazują statystyki z wielu miast polskich, tradycyjna formuła wypożyczalni rowerów miejskich z roku na rok ulega wyczerpaniu, a i w wielu aglomeracjach Europy Zachodniej coraz większą popularnością cieszą się systemy wypożyczalni rowerów w formie miesięcznej subskrypcji. Użytkownik korzysta z roweru w sposób ciągły przez określony czas (minimalnie miesiąc) – serwis ma zapewniony w cenie abonamentu. Z tego względu Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie jako pierwszy w Polsce podjął decyzję o utworzeniu długoterminowej wypożyczalni rowerów.
Szczegółowe zasady działania systemu, zasady działania punktów odbioru rowerów oraz serwisu, jak również stworzenie na potrzeby systemu regulaminu są w trakcie przygotowywania. Według propozycji ZTP, miesięczny abonament będzie wynosił 29 zł. Trzeba będzie jednak też wpłacić kaucję.
Rozwiązanie takie – gdy jeden pojazd wypożycza się na dłużej – jest bardziej opłacalne i dla mieszkańców, i dla miasta. Użytkownicy mają rower cały czas u siebie, wiedzą, w jakim jest stanie, pilnują go i dbają o niego. Miasto pomaga im w serwisowaniu sprzętu, ale nie musi ponosić wysokich kosztów utrzymywania wypożyczalni na ulicach, a także wymiany często niszczonych ogólnodostępnych rowerów.
Dostarczone dziś jednoślady są wyposażone we wszystkie elementy zapewniające bezpieczne korzystanie w ruchu miejskim: pełne oświetlenie z dynama (w piaście), podwójną blokadę obsługiwaną jednym kluczykiem, taśmy na bagażniku ułatwiające przewożenie na przykład paczki. Każdy rower ma też zapięcie umożliwiające zamocowanie go do stojaka czy innego elementu infrastruktury.
Docelowo do wypożyczenia będzie 500 takich pojazdów. Kolejna partia ma do nas dotrzeć do lutego. Łącznie będą kosztowały 974,5 tys. zł.
Z kolei w przypadku pomyślnego rozstrzygnięcia ponownego przetargu na dostawę rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, do wypożyczalni długoterminowej kupionych będzie 250 (a docelowo 500) również takich, droższych pojazdów. Ich miesięczne wypożyczenie ma kosztować 79 zł. Tu też trzeba będzie zostawić kaucję, odpowiednio wyższą niż w przypadku roweru tradycyjnego.
Ten przetarg (już trzeci) został ogłoszony 30 listopada. 4 stycznia planowane jest otwarcie ofert.