Trwa budowa Trasy Wolbromskiej – zachodniej obwodnicy Zielonek. Przed układaniem nawierzchni asfaltowej badana jest nośność podbudowy. Wkrótce przebudowa sieci wysokiego napięcia oraz budowa wiaduktu nad linią kolejową.
To mało spektakularny, ale bardzo ważny etap każdej inwestycji drogowej. Żeby droga mogła długo i skutecznie służyć kierowcom musi zostać wykonana zgodnie ze sztuką. Po ułożeniu kolejnych warstw podbudowy przyszłej drogi specjalna maszyna, badająca siłę nacisku na podłoże sprawdza, czy zostało to wykonane prawidłowo. Dopiero na tak sprawdzonych warstwach podbudowy można układać pierwsze warstwy asfaltu. Tak stało się już na przykład na łączniku przyszłej Trasy Wolbromskiej z ulicą Glogera. Wkrótce rozpocznie się też przebudowa linii wysokiego napięcia, a także budowa wiaduktu nad linią kolejową.
Warto wiedzieć, że Trasa Wolbromska – zachodnia obwodnica Zielonek realizowana jest na podstawie trójstronnej umowy w trybie „zaprojektuj i wybuduj” pomiędzy Województwem Małopolskim i Gminą Miejską Kraków, a firmą STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Nowa droga o długości około 2 km będzie przebiegać przez teren gminy Miejskiej Kraków i gminy Zielonki. Instytucją wiodącą odpowiedzialną za realizację kontraktu jest Zarząd Dróg Wojewódzkich. Za krakowski odcinek odpowiada Zarząd Inwestycji Miejskich.
Krakowski odcinek Trasy Wolbromskiej – zachodniej obwodnicy Zielonek rozpoczyna się w rejonie ul. Pachońskiego, gdzie łączy się z budowaną obecnie pod nadzorem ZIM linią tramwajową do Górki Narodowej. W ramach zadania powstanie około kilometrowy odcinek nowej drogi kategorii G do granicy Krakowa, posiadającej dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Wybudowany zostanie łącznik pomiędzy nową trasą, a ul. Glogera wraz z rondem turbinowym. Rozbudowana na długości około 200 metrach będzie również ul. Glogera. W ramach zadania powstanie również wiadukt nad torami kolejowymi oraz przejście podziemne umożliwiające ruch pieszy i rowerowy.
Przewiduje się też przebudowę i budowę systemu odwadniającego z odprowadzeniem wód opadowych do odbiorników wraz z niezbędnymi urządzeniami. Poprawi się też infrastruktura dla transportu zbiorowego, poprzez wybudowanie zatok dla autobusów. Tam gdzie jest to konieczne powstaną ekrany akustyczne.
Trasa Wolbromska – zachodnia obwodnica Zielonek ma poprawić wyjazd z Krakowa na północ i odciążyć istniejące drogi dojazdowe do naszego miasta z gminy Zielonki. Nowa droga będzie się łączyć z północną obwodnicą Krakowa, realizowaną obecnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Dzięki temu powstanie alternatywna wobec ulicy Jasnogórskiej, Łokietka i al. 29 Listopada trasa wylotowa i wjazdowa do Krakowa od strony północnej.
Zadanie uzyskało dofinansowanie unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020, w ramach w ramach Osi Priorytetowej 7 Infrastruktura transportowa, Działanie 7.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 7.1.1 Drogi regionalne, Typ projektu A Budowa, przebudowa dróg, w tym budowa obwodnic.