Do 22 stycznia kładka o. Bernatka rozświetla się na różowo w geście solidarności z kobietami chorującymi na nowotwór szyjki macicy. Tym samym Kraków wspiera akcję edukacyjną „Pink Lips”, organizowaną w ramach Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Raka Szyjki Macicy.
Jest to szczególnie ważny okres dla kobiet chorujących, ale także dla tych, które aktywnie je wspierają i walczą o większą świadomość. Celem wydarzenia jest promocja wiedzy na temat raka szyjki macicy oraz propagowanie regularnych badań cytologicznych jako najlepszej metody profilaktyki nowotworów ginekologicznych.
Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy (European Cervical Cancer Prevention Week) odbywa się w dniach 16-22 stycznia.
W 2018 r. rak szyjki macicy został sklasyfikowany przez Global Cancer Observatory na 4. miejscu pod względem zachorowalności w rankingu chorób nowotworowych. W Polsce rocznie ponad 2000 osób słyszy diagnozę „rak szyjki macicy’’, a 20 proc. chorych nie ukończyło jeszcze 45. roku życia. Ten ogromny problem może dotknąć każdą i każdego z nas.
Dlatego od lat Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny IFMSA-Poland Oddział Kraków prowadzi w styczniu, w Europejskim Tygodniu Profilaktyki Raka Szyjki Macicy, akcję edukacyjną „Pink Lips”, która zachęca kobiety do regularnego wykonywania badań profilaktycznych. Symbolem akcji są różowe usta i kolor różowy - pod hashtagiem #pinklips można znaleźć setki zdjęć z różową szminką, również wykonanych przez znane aktorki, piosenkarki czy modelki. „Pink Lips” to nie tylko symbol, ale szacunek i podziw skierowany w stronę kobiet, które podjęły walkę z chorobą nowotworową. To także oznaka świadomości na temat profilaktyki i metod przeciwdziałania chorobie nowotworowej.
Działalność stowarzyszenia opiera się m.in. na edukacji na stoiskach informacyjnych, prowadzeniu warsztatów, akcji społecznych i webinarów. Szczególnie w tym roku, oprócz promowania wykonywania regularnej cytologii, w związku z refundacją organizatorzy chcą zachęcać młode osoby do zaszczepienia się przeciwko HPV oraz szerzyć wiedzę o tym wirusie i negatywnych konsekwencjach zakażenia się nim. Wierzą, że akcja dotrze do większej ilości osób i zachęci je do zadbania o swoje zdrowie.