Miejski Rzecznik Konsumentów w Krakowie zwraca uwagę, aby zachować szczególną czujność podczas dokonywania transakcji, w szczególności za pośrednictwem internetu.
– Przestępcy skutecznie wykorzystują brak naszej czujności, nieuwagę i pośpiech. Dlatego podczas dokonywania różnego rodzaju transakcji za pośrednictwem internetu uważnie weryfikujmy strony internetowe na których udostępniamy swoje dane osobowe – mówi Jerzy Gramatyka, Miejski Rzecznik Konsumentów.
Oszuści internetowi cały czas prześcigają się w tworzeniu nowych sposobów wyłudzania danych osobowych czy też pieniędzy. Często wykorzystują sprawdzone wcześniej metody, wprowadzając jedynie niewielkie zmiany, które usypiają czujność użytkowników internetu.
– Strzeżmy więc nasze dane osobowe, w tym dane wrażliwe (PESEL, nr i seria dowodu). Zachowujmy ostrożność przy klikaniu w linki o nieznanym pochodzeniu czy też odbieraniu wiadomości od nieznanych nadawców, numerów. Nasza czujność powinna zostać wzmożona w sytuacjach, gdy ktoś żąda od nas podania danych do logowania np. w banku, hasła, PIN-u itp. – zwraca uwagę Miejski Rzecznik Konsumentów.
Bank nigdy nie żąda od nas podania takich danych, ponieważ już nimi dysponuje. Firma kurierska, sprzedawca gazu, operator telekomunikacyjny nie wysyła wiadomości zawierającej link, który przekieruje nas na oficjalną stronę firmy. Dostawcy gazu, prądu, banki itp. na swoich oficjalnych stronach internetowych wskazują możliwe źródła kontaktu, takie jak czat czy infolinia.