Kraków tańcem malowany to cykl przedstawień Baletu Dworskiego Cracovia Danza, autorstwa Romany Agnel, prezentowany w ramach Festiwalu Tańców Dworskich. Spektakle taneczne, dla których inspiracją stały się najważniejsze zabytki i dzieła sztuki Krakowa, przenoszą nas do najpiękniejszych i najbardziej znanych miejsc naszego miasta.
Sztuka ludwisarska w Polsce ma niezwykle długą i bogatą tradycję. Wiemy, jak powstają dzwony, jak się rodzą, a jak tańczą dzwony – to jest właśnie nasza opowieść.
Królewski dzwon Zygmunt zawieszony na wieży obronnej Wawelskiego Zamku, ufundowany został przez króla Zygmunta Starego w 1520 roku. Powstał w Krakowie, w pracowni ludwisarza Hansa Behema, a po raz pierwszy odezwał się 13 lipca 1521 roku.
Z czasem stał się jednym z symboli narodowej jedności, a jego głos dzisiaj nierozerwalnie łączy się z najważniejszymi wydarzeniami w dziejach Polski. Dzwon Zygmunta waży z całym oprzyrządowaniem 12 ton i 600 kilo. Aby dzwonił, potrzeba co najmniej dwunastu dzwonników. Co najmniej, bo lin jest wprawdzie 12, ale dobrze jest się zmienić, bo dzwonienie trwa przeważnie osiem minut.
Spektakl Baletu Cracovia Danza Kiedy tańczą dzwony inspirowany jest dzwonem Zygmunta i historią jego powstania. Spektakl wpisuje się w konwencję baletów dworskich XVI wiecznej Europy. Opowiada historię, kiedy na dwór króla Zygmunta I przyjeżdża Hans Beham i prezentuje makietę dzwonu Zygmunta. W spektaklu możemy zobaczyć króla Zygmunta I, królową Bonę, cały dwór wawelski, ale też dzwonników, którzy prezentują swój taniec z dzwoneczkami przypiętymi do kostek – alegoryczny balet dzwonów.
W przedstawieniu wykorzystano tańce włoskie, takie jak passe mezzo, gajarda, bizzaria d’amore, tańce w stylu francuskim, tańce takie jak volta, jak gavotte oraz moresca. A także alegoryczne tańce, których repertuar i muzyka, wzięta jest z baletu królowej z XVI wieku i jest to Aria de la campanella.
Balet Cracovia Danza – założony przez Romanę Agnel, tancerkę i choreografa, to jedyny w Polsce profesjonalny zespół tańców dawnych, specjalizujący się w tańcu barokowym i staropolskim. Jego repertuar, inspirowany m.in. traktatami mistrzów tańca oraz dawną ikonografią sięga od średniowiecza po XX wiek.