18 posiedzeń od 8 listopada 2022 r., 15 wniosków do Prezydenta, ponad 6000 stron dokumentów – radni z doraźnej Komisji Rady Miasta Krakowa do spraw zbadania wydatków Gminy Miejskiej Kraków i spółki Kraków 5020 w zakresie działalności spółki i Prezydenta Miasta Krakowa podczas posiedzenia 25 kwietnia przyjęli sprawozdanie z prac oraz osiem wynikających z niego rekomendacji.
Rada Miasta Krakowa powołała doraźną Komisję 26 października 2022 r. uchwałą nr XCVIII/2682/2022. W jej skład weszli radni: Łukasz Maślona (przewodniczący), Michał Starobrat (wiceprzewodniczący), Łukasz Sęk, Michał Drewnicki oraz Stanisław Moryc.
Komisja badała trzy aspekty: aktualne funkcjonowanie spółki Kraków5020 po roku działalności, zgodnie z aktem założycielskim, proces przenoszenia majątku Gminy Miejskiej Kraków do spółki oraz podział kompetencji pomiędzy spółką, wydziałami Urzędu Miasta Krakowa i Krakowskim Biurem Festiwalowym.
Rekomendacja nr 1: Komisja rekomenduje rezygnację z finansowania ze środków publicznych prowadzenia tzw. dwóch miejskich telewizji i pozostawienie prowadzenia kanałów informacyjnych Wydziałowi Komunikacji Społecznej. Wobec powyższego należy zweryfikować zakres powierzonych Spółce Kraków5020 zadań. Mniejszy zakres działań (według członków Komisji powielany w dużej mierze przez Wydział Komunikacji Społecznej) to duże oszczędności, kilku - kilkunastu mln zł w ujęciu rocznym. Studio hybrydowe powinno być wynajmowane komercyjnie oraz wykorzystywane przez Wydział Komunikacji Społecznej na zasadach preferencyjnych. GMK nie powinna prowadzić programów lifestylowych, telewizji śniadaniowej czy codziennych serwisów informacyjnych w formie zbliżonej Play Kraków News/Hello Kraków. Takie działania generują olbrzymie koszty, a nie przynoszą miastu wymiernych efektów promocyjnych, ani nie docierają do większej grupy mieszkańców.
Rekomendacja nr 2: Złożenie wniosku o postępowanie sprawdzające do krakowskiej prokuratury, w sprawie transferu dóbr materialnych i niematerialnych z Krakowskiego Biura Festiwalowego do Spółki Kraków5020 za pośrednictwem Gminy Miejskiej Kraków.
Rekomendacja nr 3: Wystąpienie z wnioskiem do Najwyższej Izby Kontroli o kompleksową kontrolę działalności Spółki Kraków5020, Krakowskiego Biura Festiwalowego i Prezydenta Miasta Krakowa w zakresie reorganizacji Krakowskiego Biura Festiwalowego oraz powołania i działalności Spółki Kraków5020.
Rekomendacja nr 4: Wystąpienie z wnioskiem, zgodnie z informacją z UOKiK-u, do Komisji Europejskiej za pośrednictwem Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) z informacją o podejrzeniu przekroczenia uprawnień przez Prezydenta Miasta Krakowa z tytułu bezzasadnego zawarcia umowy o świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym.
Rekomendacja nr 5: Wniosek do Prezydenta Miasta Krakowa o natychmiastowe ograniczenie zakresu działalności Spółki Kraków5020, w tym zaprzestanie nadawania i tworzenia materiałów audiowizualnych i powrót platformy Play Kraków do KBF, podobnie jak punktów sieci InfoKraków.
Rekomendacja nr 6: Wniosek o podjęcie działań celem połączenia Spółki Kraków5020 z innymi spółkami realizującymi działalność promocyjną, zarządzania obiektami należącymi do Gminy Miejskiej Kraków (Arena Kraków) i realizującymi obecnie i w przyszłości inwestycje polegające na budowie obiektów kulturalnych (ARMK) celem powstania jednego podmiotu, który przejmie te zadania i będzie je w przyszłości realizował.
Rekomendacja nr 7: Ze względu na fakt, że podstawowe źródło finansowania Spółki Kraków5020 - Umowa o świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym - zdaniem komisji została podpisana z naruszeniem procedur i prawa wspólnotowego, dalsze finansowanie spółki w ramach tej umowy nie jest możliwe (podkreślił to również UOKiK w swoim stanowisku), zatem Komisja rekomenduje możliwe najszybsze rozwiązanie umowy.
Rekomendacja nr 8: Ze względu na nieosiągnięcie żadnego z zakładanych celów funkcjonowania spółki, w tym wysoce niezadowalające działania promocyjne, wydatkowanie olbrzymich środków finansowych pochodzących z budżetu miasta przy jednoczesnym spadku jakości świadczonych usług, a także poprzez niemożliwość finansowania tych usług na podstawie Umowy, którą mimo błędów i zastrzeżeń różnych urzędów miasto kontynuuje, Komisja rekomenduje likwidację Spółki Kraków5020.
Ze sprawozdaniem można zapoznać się tutaj.
Radni wydali też pozytywną opinię dla projektu uchwały według druku nr 3347, autorstwa grupy mieszkańców w sprawie rozwiązania spółki Kraków5020. Radny Michał Starobrat pytał, czy podjęcie uchwały będzie oznaczać rozpoczęcie procesu likwidacji spółki. – Żeby organ wykonawczy, którym jest Prezydent, rozpoczął likwidację powinien wystąpić do Rady Miasta Krakowa o zgodę na wykonanie tych czynności – odpowiadał Michał Marszałek, dyrektor Biura Nadzoru Właścicielskiego UMK.