górne tło

Igrzyska dla kibiców, ale i dla mieszkańców

350 milionów złotych – taką dotację na inwestycje infrastrukturalne otrzymał Kraków w ramach odbywających się tego lata Igrzysk Europejskich. To pieniądze na konkretne inwestycje drogowe, które po zakończeniu sportowych zmagań będą służyć mieszkańcom jeszcze przez długie lata.

Kraków otrzymał specjalną rządową dotację przeznaczona na przygotowanie obsługi igrzysk oraz poprawę infrastruktury drogowej. Dodatkowa pula środków została wykorzystana z jednej strony na dostosowanie miejsc rywalizacji sportowej, z drugiej zaś na inwestycje infrastrukturalne, a więc poprawę dróg i torowisk w mieście. Łącznie, na wszystkie inwestycje infrastrukturalne, Kraków otrzymał z budżetu państwa 244,6 mln zł na rok 2022 oraz 105,4 mln zł na rok 2023.

 

Efekty już widać

Na co konkretnie wykorzystane zostaną tak duże środki? Cała kwota, a więc 350 milionów złotych, przeznaczona została na 15 zadań inwestycyjnych, z których dwa (modernizacja dróg i chodników oraz program budowy ścieżek rowerowych) obejmują od kilku do nawet kilkudziesięciu pojedynczych tematów inwestycyjnych. Realizacja tzw. inwestycji igrzyskowych, przypadła dwóm jednostkom miejskim, Zarządowi Dróg Miasta Krakowa, który do wykorzystania pozyskał 259,7 mln zł oraz Zarządowi Inwestycji Miejskich, który dysponował kwotą 90,3 mln zł z rządowej dotacji.

zadania igrzyskowe

Mieszkańcy mogą już korzystać z rozbudowanego 8-kilometrowego odcinka ul. Igołomskiej (również częściowo finansowanej z dotacji igrzyskowej), nowego fragmentu ul. Łokietka i Czerwone Maki czy przebudowanego fragmentu ul. Fatimskiej. Natomiast w ciągu al. Jana Pawła II i ul. Ptaszyckiego pasażerowie komunikacji miejskiej mają okazję jeździć zmodernizowanym torowiskiem.

W ramach innego zadania, „Programu modernizacji dróg i chodników”, zmodernizowanych zostało 64 ulic bądź ich odcinków. To między innymi ulice Straszewskiego, Wybickiego, Kobierzyńska, Kocmyrzowska, czy Mościckiego. – Tylko w ramach tego jednego zadania do tej pory położyliśmy tyle metrów kwadratowych nowej nawierzchni, ile jest na 770 boiskach do koszykówki – opowiada o inwestycjach prezydent Jacek Majchrowski. – Ta skala pokazuje, że drogi w Krakowie naprawdę ulegają znacznej poprawie i są to zarówno duże arterie, jak i te mniejsze, osiedlowe – dodaje.

Dla pieszych i rowerzystów

Nowe inwestycje w ramach igrzyskowych dotacji to także ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dzięki środkom powstały m.in. nowe chodniki – m.in. na ul. Lubockiej, ul. Księcia Józefa, w rejonie skrzyżowania ul. Fortecznej i Narvik, a także przy ul. Tynieckiej i Golikówka.

Pieszych i rowerzystów z pewnością ucieszy także nowa kładka pieszo-rowerowa pomiędzy Grzegórzkami a Zabłociem. Nowy obiekt, alternatywa dla mostu Powstańców Śląskich, został oddany do użytku 10 czerwca. Został wyznaczony przejazd rowerowy pomiędzy ulicami Krupniczą a Ingardena, zakończyła się budowa drogi dla rowerów wzdłuż ul. Bunscha (od ul. Czerwone Maki do ul. Babińskiego, trwa natomiast na ul. Stojałowskiego (od ul. Halszki do ul. Bojki).

Duże inwestycje w toku

Środki z igrzyskowej dotacji wspierają także realizowane w mieście wielkie infrastrukturalne inwestycje. To między innymi budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej (Krakowski Szybki Tramwaj etap III), czy rozbudowa alei 29 Listopada, czyli głównej arterii wjazdowej i wyjazdowej do miasta.