Budowa tramwaju do Mistrzejowic coraz bliżej. Znamy już plan zagospodarow ania zieleni wokół nowej linii – odporne na miejskie warunku nasadzenia, zielone torowisko i przystanki oraz rewitalizacja pętli.
Z początkiem maja Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) pozytywnie zaopiniowała projekt linii tramwajowej do Mistrzejowic w ramach ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Projektanci oraz kierownictwo budowy dokładnie analizowali możliwość zachowania każdego drzewa na kolidującego z inwestycją. To jeden z głównych powodów, dla których projektowanie trwało w sumie dwa lata. Dzięki tej pracy udało się zachować blisko 200 drzew, które pierwotnie miały zostać usunięte, przede wszystkim w okolicy ul. Meissnera.
Ostatecznie projekt gospodarki drzewostanem przedstawiony w RDOŚ wskazał, że należy usunąć 1059 drzew. Badania stanu fitosanitarnego wykazały, że niemal 60 proc. z nich ma defekty: uszkodzenia mechaniczne kory, susz, próchnicę, listwy mrozowe, ślady żerowania szkodników lub znaczne odchylenia od pionu. Do przesadzenia wytypowano 71 młodych, zdrowych okazów, które mają szansę przyjąć się w zmienionych warunkach. 26 z nich już rośnie w nowych lokalizacjach, a pozostałych 45 zostanie przeniesione na po rozpoczęciu budowy.
Każde usunięte drzewo zostanie zrekompensowane nowym. Nasadzone zostaną m.in.: dęby pospolite oraz lipy drobnoliste, które są odporne na zanieczyszczenia, suszę, przemarzanie i zasolenie. Na terenie inwestycji pojawi się też aż 10 308 metrów kwadratowych krzewów, rabat i traw, czyli o ponad 2000 metrów kwadratowych więcej niż łączna powierzchnia wszystkich krzewów, które pierwotnie miały zostać usunięte.
Nieprzypadkowa jest również zaplanowana lokalizacja nowych nasadzeń – wszystkie zostały zaprojektowane wzdłuż inwestycji, tak aby w przyszłości zapewnić cień przechodniom, rowerzystom i użytkownikom transportu publicznego. W przypadku drzew zaprojektowanych na peronach przystankowych, zastosowany zostanie system antykompresyjny, który pozwoli korzeniom na swobodny wzrost pod chodnikiem.
Dzięki gęstemu zadrzewieniu pętla Mistrzejowice ulegnie przemianie. Pomiędzy alejkami pojawi się kilkadziesiąt nowych drzew, odpowiednio dobrane krzewy i trawy. Rondo Młyńskie zostanie udekorowane kompozycją klonów, róż i traw ozdobnych. Na rondzie Barei pojawi się łąka kwietna, a do robinii akacjowej zostanie dodanych osiem sadzonek. W sąsiedztwie ronda powstanie także ogród deszczowy. Dodatkowo, projekt przewiduje wykonanie zielonego torowiska z wykorzystaniem mat rozchodnikowych na odcinku 4,2 km pojedynczego toru. Nie wymagają one podlewania ani koszenia, co pozwala oszczędzać zasoby naturalne. Na trasie powstanie też 19 przystanków z „zielonymi” dachami o łącznej powierzchni 1900 m kw, dającymi możliwość retencjonowania aż 4750 l wody rocznie.