W ubiegłym roku właściciel jednej ze znanych sieci sklepów zaskarżył postanowienia uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Nowa Huta w zakresie dotyczącym dostosowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych – w tym szyldów. Sąd oddalił skargę.
Zgodnie z zapisami uchwały o parku kulturowym właściciele, zarządcy oraz użytkownicy obiektów i elementów zagospodarowania przestrzeni, położonych na terenie parku, byli zobowiązani do dostosowania się do przepisów uchwały w terminie 6 miesięcy od daty jej wejścia w życie (czyli od listopada 2020 r.). Przepisy odnosiły się m.in. do szyldów, które powinny zostać dostosowane do nowych wytycznych.
Znana sieć sklepów podważała konieczność dostosowania się do nowych przepisów w zakresie dopuszczalnej liczby szyldów i skierowała sprawę do sądu. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie dwukrotnie zajmował się tą sprawą. Finalnie w marcu tego roku oddalił skargę po ponownym rozpatrzeniu. Wyrok nie jest prawomocny.
Utworzenie parku kulturowego to ustawowa forma ochrony zabytków. Jej celem jest ochrona krajobrazu kulturowego i zachowanie wyróżniających się terenów z zabytkami charakterystycznymi dla miejscowej tradycji budowlanej i osadniczej.
Objęty ochroną w postaci parku kulturowego obszar Nowej Huty to prawie 377 hektarów tzw. „starej” Nowej Huty, wraz z klasztorem cystersów w dawnej Mogile, dworem Jana Matejki w Krzesławicach oraz budynkami centrum administracyjnego kombinatu metalurgicznego.
Rada Miasta Krakowa zdecydowała o ustanowieniu parku kulturowego, aby chronić dziedzictwo oraz krajobraz kulturowy dzielnicy, zachować jej unikatowy układ urbanistyczny. Zastosowane przepisy mają przeciwdziałać działalności, ingerującej w zabytkową przestrzeń w sposób zakłócający jej estetykę oraz ograniczać komercyjne zagospodarowywanie przestrzeni publicznej, jako dobra wspólnego mieszkańców dzielnicy i całego Krakowa.