Za nami cykl spotkań z mieszkańcami na temat wybranych kwestii projektowych linii tramwajowej do Mistrzejowic. Wczoraj odbyło się ostatnie z zaplanowanych dla poszczególnych rejonów inwestycji – powtórne dla mieszkańców ul. Meissnera. Teraz pytania, które pojawiły się w trakcie rozmów, zostaną zebrane i razem z odpowiedziami, opublikowane w formie tabelarycznej.
W najbliższym czasie odbędzie się również spotkanie w terenie, podsumowujące dotychczasową dyskusję. O szczegółach będziemy informować na bieżąco.
Spotkania były okazją do zapoznania się z planowaną organizacją placu budowy oraz zmian w organizacji ruchu. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, deklarujemy, że tego typu spotkania będą też organizowane na etapie trwania robót.
Zaproszenia otrzymały też dzielnice oraz spółdzielnie. Każdy zainteresowany mógł wziąć w nim udział za pomocą aplikacji Zoom. Spotkania były organizowane w godzinach popołudniowych, aby ułatwić udział mieszkańcom. Brali w nich udział przedstawiciele partnera prywatnego, jednostek miejskich i spółek zaangażowanych w opracowanie dokumentacji projektowej.
Podczas moderowanych spotkań można było zadawać pytania dotyczące poszczególnych rozwiązań projektowych. Odpowiedzi udzielali autorzy projektu. Ich rolą było również przyjęcie uwag, które będą mogły zostać uwzględnione na etapie projektu wykonawczego.
– Zależy nam, by organizowane spotkania były maksymalnie rzeczowe, więc chcemy się skupić na konkretnych odcinkach prowadzonej inwestycji. Dzięki temu mieszkańcom będzie łatwiej wyrazić opinię dotyczącą szczegółowych rozwiązań przyjętych w pobliżu ich miejsca zamieszkania – wyjaśniał Andrzej Kulig, zastępca prezydenta miasta Krakowa.
1 czerwca, zgodnie z zapisami umowy, przekazano plac budowy generalnemu wykonawcy, firmie Gülermak. Dopóki pojawiające się wątpliwości nie zostaną wspólnie wyjaśnione, wykonawca będzie prowadził prace jedynie w tych miejscach, które nie wzbudzają kontrowersji. Odnosząc się zaś do kwestionowanej przez mieszkańców wycinki drzew, Andrzej Kulig zaznaczył, że zgodnie z ustaleniami, wspomniana wycinka nie rozpocznie się do momentu, aż zakończą się spotkania z mieszkańcami, podczas których zostaną wyjaśnione wszelkie wątpliwości dotyczące ochrony zieleni.
Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku.