górne tło

Kraków wyróżniony w „Rankingu miast zrównoważonej mobilności”

Kraków otrzymał specjalne wyróżnienie za powołanie pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. Działania miasta na rzecz poprawy jakości powietrza zostały docenione w „Rankingu miast zrównoważonej mobilności” opracowanym przez Politykę Insight i Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych. Nagrodę w imieniu miasta odebrał w środę, 21 czerwca Łukasz Gryga, dyrektor Centrum Zarządzania Ruchem w Zarządzania Transportu Publicznego.

W trzeciej edycji rankingu miast zrównoważonej mobilności po raz kolejny sprawdzono, które z 37 największych polskich miast przodują w rozbudowie infrastruktury, politykach miejskich opartych na dobrej komunikacji zbiorowej, rozwoju systemu dróg dla rowerów oraz zeroemisyjnej logistyce miejskiej. Przeanalizowano miejskie działania strategiczne jak i infrastrukturalne. Na potrzeby rankingu wyselekcjonowano siedem obszarów, w których samorządy tworzą pole dla rozwoju zrównoważonej mobilności: czyste powietrze – świadomość problemu, mobilność indywidualna, transport zbiorowy, pojazdy miejskie i komunalne, infrastruktura, regulacje i polityki oraz logistyka miejska. Zaprezentowano dobre praktyki i przykłady rozwiązań wdrożonych w polskich miastach.

Zapoznaj się z pełnym raportem „Ranking Miast Zrównoważonej Mobilności” [pdf]

Przypomnijmy, że po 1 lipca 2024 r. do Krakowa będą mogły wjeżdżać samochody spełniające normy Euro 1 dla benzyny i Euro 2 dla silników Diesla. Ale tylko te, które już teraz są zarejestrowane i nie zmienią właściciela przez najbliższe półtora miesiąca. Bo auto kupione i zarejestrowane po 1 marca 2023 r., by wjechać do Krakowa po 1 lipca 2024 r., będzie musiało spełniać już normy docelowe, czyli te, które wejdą już dla wszystkich za cztery lata (1 lipca 2026 r. – Euro 3 dla benzyny oraz Euro 5 dla diesli). Należy jednak zauważyć, że przyjmując uchwałę, miasto wzięło pod uwagę głosy mieszkańców wyrażane podczas konsultacji i zastosowało sporo wyłączeń.

To właśnie polepszenie jakości powietrza było głównym motorem wprowadzenia Strefy Czystego Transportu. A poprzez to ochrona zdrowia i poprawa jakości życia mieszkańców. Badania potwierdzają, że spaliny samochodowe mają zdecydowanie negatywny wpływ na nasz organizm. Zespół pod kierownictwem prof. Ewy Czarnobilskiej z Collegium Medicum UJ opublikował kilka lat temu artykuł, w którym udowadnia związek pomiędzy częstotliwością pojawiania się objawów astmy czy alergii u dzieci i nastolatków a tym, jak daleko mieszkają one od ruchliwych ulic. Wykazano, że najmłodsi krakowianie, mający miejskie arterie po sąsiedzku znacznie częściej cierpią na wspomniane dolegliwości.

Inne badanie, opublikowane w prestiżowym piśmie medycznym „The Lancet” w październiku zeszłego roku, pokazuje, że sadza z zanieczyszczonego powietrza może przedostawać się nawet przez łożysko do płodu. I szkodzić dzieciom jeszcze przed ich narodzeniem.

Spaliny samochodowe to także szkodliwe tlenki azotu. Pod wpływem temperatury i słońca mogą się one jeszcze przekształcać w rakotwórczy dwutlenek azotu.