Od 14 lipca Centrum Zarządzania Ruchem, będące częścią Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, rozpoczęło funkcjonowanie. Oznacza to pełny nadzór nad Komunikacją Miejską w Krakowie, buspasami, kontrolą biletów, parkingami P+R oraz miejskimi rowerami.
Budowa CZR rozpoczęła się na początku roku, w oparciu o dotychczas funkcjonującą dyspozytornię. Zakończone zostały ostatnie prace tj. kalibracja platformy zarządzającej kontrolą nad buspasami. Była to ostatnia ważna pozycja z listy do wykonania, aby działać w pełnym zakresie.
W CZR dzięki funkcjonującemu podglądowi nasi pracownicy mogą zobaczyć wszystkie pojazdy Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Dodatkowo został uruchomiony system kamerowy na wybranych buspasach, który pozwoli na bezpośrednie i automatyczne kontrolowanie pojazdów, które się po nim poruszają. W pierwszych dniach będą zbierane informacje, gdzie potencjalnie jest najwięcej wykroczeń. Po zebraniu tych danych, wspólnie z policją podjęte zostaną działania prewencyjne. Kamery pozwolą na automatyczną weryfikację kursujących pojazdów KMK w nawet 90%. System będzie w przyszłości rozbudowywany o kolejne kamery.
Dyspozytornia wyposażona jest dodatkowo w systemy nadzorcze dla systemu park-e-bike, gdzie pracownicy mają bezpośredni podgląd, co dzieje się z wypożyczanymi rowerami. System ten także informuje o aktualnym położeniu kontrolera biletów.
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie prowadzi szereg działań związanych z infrastrukturą w terenie. Nie są to drogi, a znaki z Systemu Informacji Miejskiej, stojaki rowerowe, stacje naprawy rowerów, pompki. Dyspozytor przez 24h na dobę będzie przyjmował telefony od mieszkańców i przyjmował zgłoszenia dotyczące ewentualnych awarii czy uszkodzeń.
Wszystkie te działania były wypracowywane wewnętrznymi siłami Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Informatycy wypracowali najlepsze systemowe rozwiązania, tak aby jak najbardziej efektywnie była wykonywana praca. Wszystkie pozostałe działania, których nie można zrobić w ramach wewnętrznych zadań tj. zakup kamer na buspasy wraz z systemem, platformą zarządzającą i licencją kosztowały w sumie 454 tys. zł.
W następnych miesiącach baza zostanie poszerzona o kolejne dane. W przyszłości będą formowane analizy ruchu za pośrednictwem systemów z liczników rowerowych, a także systemu Teleram, który zlicza cały ruch z ulic, które są obserwowane.