14 lipca Senat przyjął projekt ustawy metropolitalnej dla Krakowa, która pozwoliłaby przekształcić Stowarzyszenie Metropolia Krakowska w związek metropolitalny. Ustawa stwarza nowe możliwości dla miasta i 14 gmin ościennych, a jedną z korzyści jej uchwalenia byłyby dodatkowe wpływy do budżetu tych gmin. By weszła w życie, niezbędna jest akceptacja Sejmu i podpis prezydenta.
Metropolia Krakowska to obszar, który tworzy 15 sąsiadujących ze sobą gmin, skupionych wokół Krakowa – ośrodka wzrostu całego regionu. Blisko 9-letnia historia stowarzyszenia pokazuje doświadczenie w ramach współpracy między gminami i wypracowanie wspólnego modelu wzajemnych działań. Mają one służyć wysokiej jakości życia mieszkańców i zrównoważonemu rozwojowi.
Przegłosowany projekt ustawy o Krakowskim Związku Metropolitalnym to ważny krok ku wspólnym działaniom zrzeszonych gmin. Inicjatywę ustawodawczą zaprezentowaną przez senatora sprawozdawcę Bogdana Klicha, poparł na posiedzeniu plenarnym senatu – w imieniu samorządu krakowskiego i prezydenta Krakowa, ale także Stowarzyszenia Metropolia Krakowska – Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju.
– W ramach funkcjonowania stowarzyszenia zawsze przyświecała nam idea pewnej jednomyślności, wypracowywania konsensusu z uwzględnieniem odmienności, ale przede wszystkim wykorzystania atrybutów związanych ze spójnym działaniem, np. w zakresie realizacji środków finansowych w ramach perspektyw unijnych – zaznaczył Muzyk.
Efektem wspólnych działań jest uchwalenie w 2021 r. Strategii Metropolii Krakowskiej do 2030 r., w której wskazano 7 dziedzin zarządzania, istotnych dla funkcjonowania każdej gminy. To m.in. ochrona środowiska, gospodarka, zdrowie oraz kwestie związane z tzw. inteligentnym zarządzaniem. Dokument powstał w sposób partycypacyjny z wykorzystaniem metody design thinking, czyli twórczego rozwiązywania problemów, zorientowanego na potrzeby głównych odbiorców, a także idei zarządzania przez cele.
– Dla nas niezwykle ważne jest to, by idąc w kierunku realizacji strategii, posiadać instrumenty prawne, które umożliwią pozostawienie do dyspozycji gmin dodatkowych środków na realizację celów metropolitalnych, które pochodzą z odpisu z PIT od osób fizycznych. Obecnie w polskim porządku prawnym nie dysponujemy żadnym innym instrumentem, który stwarzałby taką możliwość – dodał Jerzy Muzyk.
Główne założenia wynikające z projektu ustawy:
Prezydent zaznaczył również, że takie dziedziny, jak zwłaszcza transport aglomeracyjny wymagają wspólnych nakładów.
– To prawda, że kwota 370 mln zł w odniesieniu do budżetu Krakowa wynoszącego w tym roku blisko 8 mld zł jest kwotą skromną, ale jest istotnym wkładem w zakresie kontynuowania szeregu podjętych już inicjatyw aglomeracyjnych, choćby w zakresie wydłużenia linii tramwajowych do tych gmin ościennych – powiedział zastępca prezydenta Krakowa.
Teraz, by ustawa weszła w życie, potrzebna jest akceptacja Sejmu i podpis prezydenta.