2 września wystartowała przebudowa ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej. W ramach inwestycji powstanie nowe torowisko, a także jezdnie i chodniki. W kwestii zieleni zaprojektowano posadzenie drzew, krzewów i traw ozdobnych – będą one spójne gatunkowo oraz odporne na miejskie warunki.
Głównym założeniem przy projektowaniu zieleni dla ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej było wprowadzenie możliwie jak największej liczby drzew, krzewów oraz traw ozdobnych. Tam gdzie była możliwość zaprojektowano zieleńce z krzewami okrywowymi oraz trawami ozdobnymi.
– Istotne było wprowadzenie drzew w przestrzeniach przystanków dla lepszego komfortu pasażerów. Zadbaliśmy, aby na inwestycji pojawiły się takie gatunki, które będą stosunkowo nieduże, ale idealne do terenów przyulicznych, tolerujące gleby miejskie oraz znoszące zanieczyszczone powietrze – podkreśla Magda Rutkowska, zastępca dyrektora ds. inwestycji w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.
Niskie krzewy okrywowe będą tworzyć przejrzyste jednogatunkowe plamy. Poszczególne zieleńce będą oddzielać ruch pieszy od drogi. Wzdłuż ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej zastosowane zostaną krzewy, głównie cis pośredni Farmen, irga błyszcząca i berberys Thunbera „Kobold”. Pięknych barw kolorystycznych nadadzą: hortensja bukietowa Kyushu, róża Sea Foam oraz śliwa karłowa w odmianie płożącej. Atrakcyjny kwiatostan zapewnią trzcinnik krótkowłosy oraz śmiałek darniowy Pixie Fountain.
Obecnie zieleń znajduje się głównie przy ul. Kościuszki. Przeważają tam lipy drobnolistne. Szpalery drzew nie posiadają rytmu oraz równej linii nasadzenia. W najgorszej kondycji są miłorzęby dwuklapowe wzdłuż ul. Zwierzynieckiej. Jednak ogólnie stan zieleni pomimo miejskich warunków jest w większości bardzo dobry. – Drzewa, które kolidują z inwestycją zostaną przesadzone w inne rejony miasta. Możliwe, że będzie to rejon pętli „Salwator”. Będziemy w tym zakresie współpracować z jednostką od zieleni – dodaje Rutkowska.
Więcej informacji o inwestycji na stronach internetowych zdmk.krakow.pl.