Teatralny Instytut Młodych Teatru Ludowego to rezultat rewitalizacji dawnej Sceny Stolarnia i zupełnie nowa, w pełni nowoczesna i dostosowana do potrzeb najbardziej wymagających widzów przestrzeń, która otworzyła się 9 września. Tego dnia na trzech, zupełnie nowych scenach widzowie mogli zobaczyć fragmenty spektakli oraz poznać plany repertuarowe na sezon 2023/24.
– Teatralny Instytut Młodych to nie tylko nowe miejsce, ale również kiełkująca od dawna idea na stworzenie przestrzeni w pełni dedykowanej młodemu widzowi, która właśnie teraz będzie mogła rozkwitnąć w nowych formach artystycznych, językach teatralnych i śmiałych, jak nigdy dotąd realizacjach – mówi Małgorzata Bogajewska, dyrektor Teatru Ludowego.
Nowy budynek jest nie tylko przestrzenią teatralną, ale również centrum spotkania i dialogu dla widzów, którzy staną się aktywnymi współtwórcami spektakli. Teatralny Instytut Młodych to w końcu miejsce, które instytucjonalizuje dotychczasowe długoletnie doświadczenie Teatru Ludowego w działaniach artystycznych na rzecz młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem terapeutycznej roli sztuki w procesie wzrastania i wchodzenia w dorosłość.
W ofercie TIM-u nie zabraknie warsztatów problematyzujących tematykę spektakli, spotkań z psychologami i pedagogami teatru, a wszystko po to, by jak najuważniej wsłuchać się w puls, który tworzy i nadaje rytm wyborom i decyzjom, bolączkom i radościom współczesnych nastolatków.
Jedną z pierwszych premier Teatralnego Instytutu Młodych będzie spektakl „Kruk z Tower” w reżyserii Darii Kopiec na podstawie tekstu wstrząsającego tekstu Andrieja Iwanowa, który opowiada o pełnej bólu i toksycznej miłości relacji syna i matki. Obydwoje, nie mogąc się odnaleźć w obliczu żałoby, próbują na nowo zbudować więź. Jednak ich relacja opiera się głównie na pretensjach, skrywanych żalach, poczuciu winy i krzywdy. I choć łączy ich tak wiele, nie potrafią skomunikować się i nawzajem siebie usłyszeć.
Nieoczekiwanie jedyną przestrzenią, w której rozmawiają ze sobą naprawdę staje się czat w internecie. Komunikator staje się protezą dla tej więzi, która wraz z kolejną wysyłaną wiadomością słabnie coraz bardziej. Bo spotkanie awatarów nie jest w stanie zastąpić spotkania w twarzą w twarz, w którym na pierwszym miejscu jest prawda, a nie wizerunek, wykreowana figura czy nasze własne wyobrażenie o nas samych.
Spektakl „Kruk z Tower” skierowany jest do młodzieży licealnej i dorosłych. Jego pokazom każdorazowo będą towarzyszyć warsztaty prowadzone przez pedagogów teatralnych, które będą stanowić rodzaj komentarza do spektaklu, ale również staną się okazją do dialogu i przepracowania tematów, jakie ze sobą niesie.
– Ten model oferty repertuarowej dla młodzieży, w którym spektaklowi towarzyszy pogłębiający jego odbiór warsztat, jest według nas doskonałym rozwiązaniem szczególnie w odniesieniu do tej grupy odbiorców. Zależy nam, aby realizacje teatralne skierowane do nastolatków dotykały tematów ważnych, bliskich młodym ludziom, często również trudnych. Wiąże się to z odpowiedzialnością za odbiorcę, który nie powinien zostać sam po spektaklu, a mieć okazję do wyrażenia swojej opinii, podzielenia się swoimi przemyśleniami, ale też mieć szansę do zadania pytań, które pojawią się w związku ze spektaklem – podkreśla Małgorzata Bogajewska.
Kolejne premiery TIM-u na nadchodzący sezon to spektakle, dla których wspólnym mianownikiem jest młodość i wyobraźnia, wchodzenie w dorosłość i zostawianie za sobą beztroski i niewinności dzieciństwa.
Polska prapremiera amerykańskiego bestselleru. Magiczna i ciepła opowieść o sile wyobraźni, która pomaga w chwilach gdy świat się chwieje w posadach. To historia dziesięcioletniego chłopca i jego wymyślonego przyjaciela, ogromnego jak tygrys, gadatliwego i niewidzialnego kota.
Premiera: 7 października
W 230. rocznicę urodzin Alksandra Fredry zrealizowany zostanie performatywny dialog z figurą i twórczością Fredry, metateatralna zabawa konwencją teatru Fredrowskiego opierającego się na doskonale realizowanej frazie wiersza i schematycznym ruchu. Spektakl, w którym fragmenty twórczości Fredry zostaną zderzone ze współczesnymi miniaturami dramaturgicznymi.
Premiera: listopad
Spektakl inspirowany scenariuszem filmowym A. Holland i W. Zatorskiego,. Bohaterem tej historii jest młody aktor, który marzy o roli Konrada w „Wyzwoleniu” Wyspiańskiego. Podążając za marzeniem deprecjonuje resztę spraw życiowych i swoją żonę pracującą
w teatrzyku dla dzieci.
Premiera: grudzień
Spektakl realizowany w ramach cyklu Młodzi reżyserzy w Teatrze Ludowym. To debiutancka sztuka Michała Walczaka, która otrzymała pierwszą nagrodę w konkursie dramaturgicznym „My na progu nowego wieku”, a opowiada o parze 30-latków, którzy już dawno powinni dorosnąć, a wciąż tkwią emocjonalnie w piaskownicy. Dziecięce przepychanki przenikają się tu z damsko-męską rywalizacją dorosłej pary.
Premiera: luty 2024.
Na scenach TIM-u na stałe znajdą swoją przestrzeń spektakle Teatru Ludowego, które do tej pory grane były na Scenie Pod Ratuszem, Stolarni i poza siedzibą teatru m.in.: H.C. Andersen „Calineczka” w reżyserii Jakuba Roszkowskiego, K. Šagor „Trik Patryka” w reżyserii Mateusza Przyłęckiego, Ł. Zaleski na podstawie prozy J.M. Barriego „Piotruś Pan. W cieniu dorosłości” w reżyserii Przemysława Jaszczaka, J. Tuwim „Lokomotywą przez świat” w reżyserii Magdaleny Miklasz.
Oprócz produkcji spektakli Teatralny Instytut Młodych zaproponuje również widzom możliwość udziału w czytaniach performatywnych oraz zobaczenia spektakli gościnnych, a wszystko to podczas listopadowego Festiwalu Otwarcia Teatralnego Instytutu Młodych. To wydarzenie, które może zapoczątkować nową tradycję i wpisać się w kalendarz zarówno TIM-u, jaki i kulturalnego Krakowa.
Podczas festiwalu TIM zaprezentuje nową dramaturgię skierowaną do młodzieży, spektakle oraz projekty multidyscyplinarne współtworzone przez młodzież. Jedną z takich inicjatyw będzie realizowany przez Michała i Stanisława Chludzińskich spektakl muzyczny w oparciu o tekstu autorstwa nastolatków, które powstaną w ramach cyklu warsztatów muzycznych prowadzonych przez twórców.
– To gest, w którym oddajemy głos tym odbiorcom, do których kierujemy naszą ofertę, wierzymy bowiem, że dopiero poznanie ich i wysłuchanie ich potrzeb może przynieść owocne rezultaty, zarówno artystyczne, jaki i frekwencyjne – podkreśla Bogajewska.
Sam budynek TIM-u odegra również kluczową rolę w spektaklu produkowanym w ramach międzynarodowego projektu Play ON! New Storytelling and Immersive Technolgies, którego celem jest implementacja mechanizmów zaczerpniętych z gier komputerowych i produktów cyfrowych do narracji teatralnych. W roku 2024 powstanie interaktywny spektakl wykorzystujący przestrzenne narzędzia interaktywne, takie jak kontrolery ruchu, interaktywne światło, środowisko VR.