Głównymi punktami posiedzenia Komisji Kultury i Ochrony Zabytków była informacja o 58. sezonie Teatru STU oraz przedstawienie aktualnych działań i oferty kulturalnej z Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMK.
Przewodnicząca Komisji, radna Małgorzata Jantos, rozpoczęła posiedzenie od gratulacji dla całego teatru, za tak piękną i artystycznie wartościową obecność teatru w Krakowie. Teatru, który powstał z marzenia kilku ludzi, tym swoim marzeniem zaraził kolejne pokolenia aktorów i co istotnie, zgromadził wokół siebie grono wiernej widowni. Dyrektor Krzysztof Pluskota potwierdził, że publiczność przychodząca na każdy spektakl Teatru Scena STU – w liczbie 45 tysięcy osób na ok 240 spektakli rocznie - wypełnia widownię po brzegi, a nawet trochę więcej. – Rocznie, średnia frekwencja na naszych spektaklach to 104,7% - chwalił się dyrektor Krzysztof Pluskota i dodawał, że oznacza to, iż praktycznie na każdym ze spektakli są dostawki dla widzów. Co stanowi o takim sukcesie teatru? Dyrektor przedstawił kilka obszarów ważnych dla zrozumienia funkcjonowania teatru Scena STU oraz wynikających z tego efektów. Przede wszystkim sposób prowadzenia. Teatr Scena STU jest nietypowym teatrem impresaryjnym. Nie zajmuje się wynajmowaniem sceny dla spektakli z zewnątrz, tylko sam je produkuje zatrudniając aktorów i reżyserów na konkretne spektakle. Z teatrem współpracuje ponad 200 twórców z całej Polski, w tym tacy znakomici artyści jak Daniel Olbrychski, Andrzej Róg, Maria Seweryn, Zbigniew Zamachowski, Urszula Grabowska, Maja Barełkowska, Anna Tomaszewska i wielu innych. Reżyserują wybitni reżyserzy: Andrzej Seweryn, Krzysztof Jasiński, Artur "Baron" Więcek, czy Krzysztof Pluskota. Drugim ważnym elementem stanowiącym o sukcesie zespołu jest fakt, że Teatrowi Scena STU, jako jedynemu w Polsce udaje się zaplanować cały sezon do przodu. Czym to skutkuje? Po pierwsze aktorzy, zatrudniani do spektakli w STU mają już konkretne daty, niekolidujące z repertuarem ich macierzystych teatrów, a to gwarantuje ciągłość repertuarową. Po drugie widzowie mają szanse na kupno biletów z dużym wyprzedzeniem. – Jak duże jest to wyprzedzenie niech świadczy fakt, że na spektakl „Balladyna” w ciągu pierwszych dwóch tygodni sprzedały się bilety praktycznie na cały sezon, czyli do czerwca 2024 roku – informuje dyrektor Pluskota i podkreśla, że kolejnym istotnym elementem składowym sukcesu teatru jest właśnie dobór repertuaru. – To repertuar, który śmiało może być godny narodowej sceny. Tworzą ją wybitne dzieła polskich i światowych pisarzy, klasyków literatury – zaznacza dyrektor. Członkowie Komisji Kultury i Ochrony Zabytków zapytali Krzysztofa Pluskotę o formę zarządzania teatrem i sposób zdobywania środków na jego funkcjonowanie. Dyrektor przedstawił, że funkcjonowanie teatru odbywa się w oparciu o współprace takich podmiotów jak Scena Teatr STU, Teatr STU Fundacja, Rodzina STU oraz Teatr STU Sp. z o.o. – przy czym ta ostatnia jednostka pełni rolę głównego współproducenta. O tym, że koszty stałe teatru, jako instytucji kultury Miasta Krakowa pokrywane są w całości przez Miasto poinformowała Dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Katarzyna Olesiak i podkreśliła, że teatr bardzo czynnie pozyskuje środki na swoje funkcjonowanie głównie poprzez współpracę ze sponsorami.
Radna Teodozja Maliszewska podkreśliła, że Scena Teatr STU to znakomity „produkt” i miejsce oferujące wysoką jakość zarówno artystyczną, jak i organizacyjną. Radny Adam Kalita zapytał czy Teatr STU prowadzi archiwum filmowe swoich dawnych przedstawień. Dyrektor Pluskota poinformował, że takie archiwum jest systematycznie prowadzone od 1997 roku, natomiast wcześniej nie wszystko trafiało do archiwum teatru (np. Benefisy organizowane na scenie STU są własnością TVP). Przewodnicząca Komisji, radna Małgorzata Jantos podkreśliła, że znakomitym pomysłem jest otwarcie sceny dla młodych aktorów. Obecny 58. sezon został otwarty spektaklem przygotowanym przez studentów ostatniego roku Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Dyrektor Pluskota zaznaczył, że Scena Teatr STU jest głównym pracodawcą dla młodych aktorów w Polsce. Zaprosił też na 58. sezon teatralny, który zawiera 22 tytuły – te klasyczne i te najnowsze, podkreślając że do zespołu teatru dołączyły nowe indywidualności artystyczne, które pojawiły się na warsztatach w Studio Grom, gdzie przygotowywane są premiery.
W kolejnym punkcie obrad Komisji, Katarzyna Olesiak Dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego przedstawiła aktualności dotyczące prac Wydziału i oferty kulturalnej Instytucji Kultury Miasta Krakowa na najbliższe tygodnie. Dyrektor Olesiak poinformowała, że trwają prace nad opracowaniem budżetu i propozycjami dotacji dla instytucji kultury – termin 30 września jest ostateczny dla złożenia wszystkich wniosków oraz że na sesji Rady Miasta 10 października, w związku z podwyżkami w pierwszym półroczu, będzie omawiana druga transza środków dla instytucji kultury. Dyrektor wydziału przedstawiła również kilka aktywności kulturalnych na najbliższe dni i miesiące. Są to m.in.: premiera spektaklu „Sztuka” na scenie pod ratuszem Teatru Ludowego, 40-lecie pracy artystycznej Andrzeja Roga w teatrze STU czy otwarcie hangaru w Czyżynach przez Muzeum Inżynierii i Techniki. Capella Cracoviensis kończy cykl koncertów „Kraków 6 Tygodni”, a Sinfonietta Cracovia przygotowuje się do koncertu „Kilar – muzyka filmowa” pod batutą Adama Sztaby. Dyrektor Katarzyna Olesiak poinformowała również m.in. o konferencji naukowej „Nowosielski. Profeta z Krakowa”, organizowanej na ASP w Krakowie z okazji 100-lecia urodzin Jerzego Nowosielskiego oraz o wybraniu przez Komisję ds. Pracowni Twórczych 7 osób do objęcia 6-ciu pracowni. Na kolejnej sesji Rady Miasta, 10 października, Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego planuje przestawić projekt wytycznych do zarządzania obszarem UNESCO – na wniosek przewodniczącej Komisji Kultury i Ochrony Zabytków Małgorzaty Jantos uzgodniono, że krótka prezentacja dla Komisji odbędzie się przed sesją.