górne tło

Ostatni zamówiony Lajkonik dotarł do Krakowa

60. i ostatni z drugiej serii tramwaj Lajkonik dotarł do zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie. W sumie – biorąc pod uwagę wszystkie wagony tego typu – to już 110. Lajkonik w naszym mieście.

Ostatni wagon jednego z największych kontraktów tramwajowych w Polsce trafił do Nowej Huty. To właśnie tam stacjonuje najwięcej wagonów firmy Stadler, bo aż 80. Pozostałe stacjonują w zajezdni Podgórze.

Efekty dostaw nowych Lajkoników są bardzo widoczne dla pasażerów. Z nowohuckiej zajezdni zniknęły już wszystkie wagony 105N, a tramwaje z niską podłogą kursują na każdej krakowskiej trasie, w większości obsługują wszystkie kursy lub co najmniej część z nich. To właśnie dzięki Lajkonikom pasażerowie komfortowo i wygodnie podróżują niskopodłogowymi i klimatyzowanymi tramwajami na takich trasach, jak m.in. dojeżdżające do Nowej Huty linie nr 10 czy 22.

Nowe Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku.

W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Tramwaje jednocześnie mogą przewieźć 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Są wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, kamery oraz porty USB do ładowania smartfonów.

Warto podkreślić, że dwa tramwaje z tego zamówienia są przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostały tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.