Festiwal „Sztuka do Rzeczy – Design w Krakowie”, powrót Muzeum Zabawek na Wesołą z wyjątkową wystawą zabawek i warsztaty – to wszystko w listopadzie w Aptece Designu.
Rozpoczynamy kolejny miesiąc, od kiedy dawna apteka przy ul. Kopernika 19A przerodziła się w miejsce, w którym szeroko rozumiany design spotyka się ze sztuką, nauką, nowymi technologiami i aktywizmem społecznym. Co przed nami?
Jak dobrze projektować, wspierając przy tym lokalną społeczność? Czy troska i emocje są ważne przy budowaniu nowych przestrzeni? Jak do projektowania mają się takie pojęcia jak bezpieczeństwo, odpowiedzialność społeczna czy recykling i czy istnieje idealny sposób na przywracanie do życia opuszczonych dzielnic? Spotkania z designem opierać się będą na weekendowych cyklach wykładów i spotkań ze specjalistami z branży, która nie tylko tworzy nowe projekty, ale skupia się również na rewitalizacji dzielnic, budynków i tworzeniu wokół nich zaangażowanej społeczności – „Wspólnoty”. Na wydarzenie zapraszamy 25–26 listopada i jest ono bezpłatne, choć obowiązują wejściówki, które można było pobierać na stronie www.kbfbilety.krakow.pl oraz w aplikacji KBF: PLUS.
Projekt jest częścią miejskiej inicjatywy „Sztuka do Rzeczy – Design w Krakowie”. Zobacz pełny program „Sztuki do Rzeczy – Design w Krakowie” w Aptece Designu.
Pełny program wydarzenia. Wszystkie wykłady i debaty będą streamowane na kanale YouTube KBF.
Tegoroczny motyw przewodni „Sztuki do Rzeczy”, jakim jest „Sprawczość”, podjęło między innymi Muzeum Zabawek w Krakowie, które od listopada gości w Aptece Designu. Sprawczość to wprawianie w ruch. Jak przedstawia się to zjawisko w kontekście designu i wzornictwa dla najmłodszych? Muzeum po raz pierwszy zaprezentuje wystawę zabawek mechanicznych, czyli takich, które samodzielnie się poruszają, grają, podskakują i wykonują różne czynności. Ekspozycji będzie towarzyszyć warstwa graficzna, która pokaże to, czego nie widać gołym okiem, czyli wnętrze zabawki. Rysunki poglądowe i opisy działania wzmocnią przekaz wiedzy na temat budowy i funkcji zabawki. Do współpracy zaprosimy projektantów i designerów, dzięki którym poznamy anatomię i proces projektowy zabawki.
Co łączy śmierć ćmy z wyginięciem jelenia olbrzymiego, a tajemniczą wieś Żytno z Antarktydą? Ile dni leżymy bezproduktywnie w ciągu średniej długości życia? Z ilu krain składa się Ruda Śląska? Ile tekstów kultury można zmieścić w nocniku?
„Jednostka urojona” (łac. „imaginarius”) to pojęcie z obszaru algebry abstrakcyjnej, którego dokładnego znaczenia nie podejmujemy się tu wyjaśniać. W dużym uproszczeniu: matematyczne jednostki urojone to rodzaj wyobrażonych liczb, które wykraczają poza znany zbiór liczb rzeczywistych. Podobnie prace zrealizowane w Pracowni Grafiki Książki Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach wykraczają poza klasyczne rozumienie książki. Podążając przede wszystkim za nieskrępowaną wyobraźnią autorów, ich wnikliwymi konstrukcjami myślowymi i poczuciem humoru, tworzą oryginalne narracje artystyczne. Warto zauważyć, że nieposkromionej swobodzie „imaginatio” (wyobraźni) towarzyszy, do pewnego stopnia matematyczna, dyscyplina wyrażająca się w precyzyjnie zaprojektowanych proporcjach formatów, wartościach marginesów, starannie określonych liczbach stron i składek, co niewątpliwie wpływa na ostateczny odbiór prezentowanych prac.
Autorskie projekty zostały zrealizowane w Pracowni Grafiki Książki Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Ekspozycja jest dostępna od 11 do 26 listopada.
Niezmiennie, przez cały listopad dla wszystkich czynna będzie czytelnia. Przypominamy, że to miejsce, dzięki któremu możemy, chociaż na chwilę stać się częścią tej kreatywnej przestrzeni i zgłębić wiedzę na temat projektowania i jego wpływu na otaczającą nas przestrzeń.
Godziny otwarcia czytelni w listopadzie:
Szczegółowe informacje o spotkaniach w Aptece Designu znajdują się na stronie KBF.
Na część wydarzeń obowiązują zapisy lub wejściówki dostępne na stronie KBF:bilety.