Za nami kolejny miesiąc prac związanych z budową nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. W październiku wykonawca inwestycji kontynuował realizację kluczowego etapu – budowy stacji podziemnej przy rondzie Polsadu. Co jeszcze udało się mu zrealizować?
W pierwszym tygodniu miesiąca wykonawca przystąpił do zasadniczej części robót geotechnicznych. Rozpoczął wykopy o głębokości przekraczającej 20 metrów w okolicy ronda Polsadu, tworząc ściany szczelinowe stacji podziemnej.
Ściany szczelinowe to żelbetowe konstrukcje, które stanowią obudowę tunelu, minimalizują wpływ wykopu na zabudowę w sąsiedztwie obiektu i przejmują parcia gruntu i wód gruntowych. Powstają w wyniku zabetonowania wykopu wykonanego przez głębiarkę, do którego uprzednio wprowadzany jest kosz zbrojeniowy. Betonowanie szczeliny odbywa się dopiero po zakończeniu montażu zbrojenia i jest wykonywane, tzw. metodą Contractor (od poziomu dna), przy równoczesnym odpompowywaniu zawiesiny bentonitowej.
5 października odbyła się druga sesja Rady Budowy, w której uczestniczyli przedstawiciele partnera prywatnego oraz podmiotów samorządowych, w tym Rad Dzielnic III Prądnik Czerwony i XV Mistrzejowice, a także zainteresowani mieszkańcy.
Druga połowa października była okresem intensywnych działań i zmian. Od 21 października obowiązuje kolejny etap tymczasowej organizacji ruchu. Zamknięcia i zwężenia pasów drogowych, zmiany relacji z pierwszeństwem przejazdów czy odcinkowe wyłączenia ciągów pieszych i rowerowych występują na ulicach Lublańskiej, Młyńskiej oraz alei Bora-Komorowskiego. Więcej informacji w komunikacie.
24 października odbyło się spotkanie członków Rady Dzielnic III Prądnik Czerwony, wykonawcy robót oraz miasta, podczas którego wspólnie omówiono obowiązującą tymczasową organizację ruchu oraz rozważono wprowadzenie ewentualnych zmian.
Aktualnie nadal trwa przebudowa sieci kanalizacji sanitarnych, deszczowych, wodociągowych, telekomunikacyjnych oraz kabli energetycznych.
Od 18 listopada rozpoczął się kolejny etap czasowej organizacji ruchu. Na ulicach Meissnera i Młyńskiej wprowadzono zamknięcia oraz zwężenia pasów jezdni. Więcej informacji w komunikacie.
W okolicy estakady im. Mateusza Iżyckiego kontynuowane są prace technologiczne związane z głębieniem ścian szczelinowych i budową stacji podziemnej.